Świąteczne zakupy Polaków. Wyniki badania Grupy Okazje
Na prezenty, które kupimy bliskim z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, większość z nas wyda nie więcej niż 500 zł.
Na prezenty, które kupimy bliskim z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, większość z nas wyda nie więcej niż 500 zł. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Okazje[1]. Na co konkretnie przeznaczymy te pieniądze? Do kogo trafią zakupione upominki? Czy świąteczna gorączka zakupów trwać będzie aż do samej Wigilii?
Zdecydowanie najwięcej prezentów z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia otrzymają dzieci. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Okazje wynika bowiem, że prezent dla nich planuje przygotować, aż 65% ankietowanych. Niewiele mniej, bo 60%, miłą niespodziankę sprawi swojej partnerce lub partnerowi. 51% respondentów nie zapomni o rodzicach lub opiekunach, a 32% obdaruje również rodzeństwo.
Nieco zaskakujące wydają się wyniki raportu mówiące o tym, kiedy zaczynamy planowanie świątecznych zakupów. Obserwując oblężenie galerii handlowych na kilka dni przed świętami, wydawać by się mogło, że wybieranie prezentów zostawiamy na ostatnią chwilę. Okazuje się jednak, że 37% ankietowanych robi to aż miesiąc przed Wigilią, a 27% na 2-3 tygodnie przed. Do poszukiwania idealnych upominków dla bliskich w ostatniej chwili lub 2-3 dni wcześniej przyznało się jedynie 3% badanych.
Prezenty dla małych i dużych
Smartfony, tablety czy laptopy jeszcze jakiś czas temu były najpopularniejszymi prezentami dla dzieci. W ostatnim czasie zmienia się jednak podejście rodziców, którzy zaczynają dostrzegać zagrożenie związane ze zbyt częstym i długim korzystaniem maluchów z tego rodzaju sprzętów. Być może dlatego, na pierwszym miejscu listy podarunków, które planujemy dać najmłodszym członkom rodziny, znalazły się gry planszowe. Wskazało je 37% respondentów. Bardzo popularne okazały się również zabawki edukacyjne (35%), czyli takie, które wspierają rozwój dziecka, działają pozytywnie na jego kreatywność lub wpływają na zdolności manualne. Trzecie miejsce należy z kolei do uwielbianych przez maluchy klocków (33%). Zabawki te, coraz częściej pojawiają się w wersji drewnianej, która uważana jest za bardziej ekologiczną i bezpieczną. Mocną pozycję mają wciąż gry komputerowe, które zamierza pozostawić pod choinką 33% ankietowanych. Natomiast elektronikę, czyli wspomniane wcześniej tablety czy smartfony, już jedynie 9% badanych.
Dorosłym członkom rodziny, partnerom lub przyjaciołom, z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, najczęściej planujemy sprezentować perfumy. Ten pachnący podarunek wskazało 37% respondentów. Popularnymi prezentami są również artykuły spożywcze (35%), książki (33%) i ubrania (33%). Dosyć często bliskim pozostawiamy pod choinką także biżuterię (23%) oraz dodatki i akcesoria, takie jak paski, krawaty czy torebki (20%).
Świąteczne podsumowanie wydatków
Zdecydowana większość badanych na pojedynczy prezent planuje wydać nie więcej niż 100 zł (63%). 22% ankietowanych jest w stanie przeznaczyć na ten cel od 100 do 299 zł, a 6% od 300 do 499 zł. Deklaracja wyższych kwot pojawiła się jedynie wśród nielicznych uczestników badania. Niecałe 2% planuje kupić prezent, którego cena będzie się mieścić w przedziale 500 – 999 zł, tyle samo wyda 1000 zł i więcej.
Świąteczne wydatki zazwyczaj związane są jednak z więcej niż jednym prezentem. Dlatego warto sprawdzić ile planujemy wydać na wszystkie upominki łącznie. Okazuje się, że większość z nas chce przeznaczyć na ten cel nie więcej niż 500 zł (28% chce się zmieścić w przedziale 100 – 299 zł, a 31% w przedziale 300 – 499 zł). 17% jest gotowa wydać od 500 do 999 zł, a ok. 7% powyżej 1000 zł.
Różnice w wysokości świątecznych wydatkach kobiet i mężczyzn nie są znaczące. Odrobinę hojniejsi okazują się jednak panowie – 10% z nich na pojedynczy prezent planuje wydać od 300 do 499 zł, z kolei pań plasujących się w tym przedziale jest jedynie 3%. Jeżeli chodzi o wydatki na wszystkie upominki, to 21% mężczyzn jest w stanie przeznaczyć na nie od 500 do 999 zł, a pań, które wskazały ten przedział jest 14%.
[1] Ogólnopolskie badanie ilościowe realizowane techniką CAWI - przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 23.10.2015 – 28.10.2015 r. Próba: osoby w wieku 18-60 lat, n=663.
Nadesłał:
38PR
|