Światła dzienne


2012-02-09
Zgodnie z obowiązującymi od 2009 roku przepisami, polski kierowca jest zobowiązany do stosowania świateł podczas jazdy nawet w ciągu dnia przez cały rok. Zazwyczaj używane są światła mijania, które mają znaczną moc i powodują duży pobór drogiego paliwa. Większość producentów samochodów nie posiada specjalnie zaprojektowanych świateł do jazdy dziennej. W związku z tym w krajach, w których obowiązuje nakaz jazdy z włączonymi światłami kierowcy zmuszeni są do używania podczas dnia świateł mijania. Ich moc to 55 W lub więcej. Im więcej tym większe zużycie paliwa i emisja zanieczyszczeń do atmosfery. Rządy tych krajów nieoficjalnie popierają tę praktykę, ponieważ większe zużycie paliwa z daje większe wpływy do budżetu. Producenci żarówek również mają w tym swój cel, gdyż standardowa żarówka przepala się po 15 tys. km. Korzystają także serwisy samochodowe, ponieważ nie każdy kierowca umie własnoręcznie wymienić żarówkę i wyregulować światła. A więc na światłach mijania korzystają wszyscy tylko nie kierowca, który jest zmuszony do opłacania coraz to droższych rachunków za benzynę.

Idealnym rozwiązaniem tej patowej sytuacji są specjalnie zaprojektowane światła do jazdy dziennej, tzw. światła dzienne. Polecana jest technologia LED. Światła dzienne w odróżnieniu od świateł mijania nie oślepiają. Czas ich użytkowania szacuje się na około 60 tys. godzin pracy, co jest równoważne około 3 milionom kilometrów. Ich moc jest tak niska, że nie powoduje większego poboru paliwa. Posiadają wiele zalet, dlaczego by więc nie wypróbować ich we własnym aucie?

Pamiętać należy, że istnieje alternatywa dla świateł mijania. Światła dzienne to nowoczesne rozwiązanie, sprzyjające kierowcom i środowisku. Światła te ograniczają pobór paliwa, czyli zmniejszają emisję gazów spalinowych.

Nadesłał:

tbcabc

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl