Typowy dzień z przedszkolnego życia twojej pociechy
„Hej Ciocia”, „Cześć Ciocia”, albo po prostu „Dzień dobry”. Od tych słów zaczyna się każdy dzień przedszkolaków. Nawet to krótkie pozdrowienie jest dla nich lekcją, aby szanować ludzi, których się spotyka i używać wobec nich zwrotów grzecznościowych, bardzo ważnych w kontaktach międzyludzkich.
Zaraz potem, u progów swojej klasy, dziecko rozstaje się z rodzicami i rozpoczyna się dzień pełen przygód. Przedszkole to miejsce przyjazne dla dzieci, w którym każdego dnia dokłada się wszelkich starań, by każdy z przedszkolaków czuł się tam dobrze i mógł swobodnie rozwijać swoje umiejętności, jednocześnie zbierając same pozytywne wrażenia.
Zabawka na dzień dobry
Witając się z kolegami i koleżankami dzieci wybierają zabawki, którymi chcą się bawić lub grę edukacyjną, która najbardziej im odpowiada. Mogą to być gry dydaktyczne lub zabawy indywidualne: zabawy stoliczkowe (układanie puzzli, rysowanie, przeglądanie interesujących książek, wyklejanie) lub zabawy na dywanie w kącikach tematycznych (w kąciku lalek, w kąciku z samochodami itp.).
Kiedy już wszystkie dzieci przekroczą próg swojej klasy jest to znak, że zbliża się czas śniadania. Każdy posłuszny przedszkolak wie, że w tym momencie rozpoczyna się sprzątanie klasy po porannej zabawie. Zabawki wracają na swoje miejsce, klocki trafiają do odpowiednich koszy, stoliki są sprzątane, a papierki wyrzucane do śmieci.
Chwila na gimnastykę
Tuż przed śniadaniem nauczycielka grupy prowadzi z dziećmi krótką gimnastykę: w młodszych grupach są to proste ćwiczenia na rozruszanie rąk, nóg i głowy, turlanie się, kocie grzbiety lub zabawy przy muzyce z wykorzystaniem przyrządów, np. woreczka z grochem, skakanki, hula hop.
W starszych grupach dzieci mają już swoje ulubione ćwiczenia, które mogą wykonywać same, pod nadzorem nauczyciela.
Śniadanie
Po porannej gimnastyce jest czas na przygotowanie do śniadania. Tu mogą wykazać się tzw. „dyżurni", czyli dwoje dzieci wybranych drogą losową lub alfabetycznie, które pomagają woźnym rozkładać talerzyki, podawać kubeczki etc.
Jest to także czas, w którym dzieci udają się do łazienki na czynności higieniczne: potrzeby fizjologiczne, umycie rąk oraz buzi. Te czynności każdy przedszkolak powinien wykonywać samodzielnie, bez pomocy osoby dorosłej. W końcu dzieci zasiadają do śniadania.
Jakie posiłki otrzymuje dziecko w przedszkolu
Posiłki w ciągu dnia są bardzo ważnym elementem przedszkolnego życia, bowiem odpowiednio dobrane produkty dają przedszkolakom energię przez cały dzień. Każdy rodzic zainteresowany tym, co jego dziecko spożywa każdego dnia, ma możliwość zapoznania się z tygodniowym menu, które jest zamieszczone na stronie internetowej lub umieszczone w gablocie przed klasą.
Istotne w menu jest to, że jadłospis na każdy tydzień sporządzany jest ze szczególnym uwzględnieniem w nim produktów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania każdego dziecka, takich jak owoce, warzywa, lekkostrawne mięso i produkty mleczne.
Mycie zębów
Po śniadaniu dzieci wracają do łazienki, gdzie odbywają się czynności higieniczne i tzw. samoobsługowe. Jedną z ważniejszych jest mycie zębów. Każdy przedszkolak powinien wiedzieć jak ważna jest higiena jamy ustnej. Dlatego też przeprowadzane są osobne zajęcia profilaktyczne, po których dzieci powinny już samodzielnie szczotkować zęby.
Gry i zabawy edukacyjne
Najważniejszym momentem w ciągu tych kilku godzin, które dziecko spędza w przedszkolu są oferty edukacyjne, proponowane dzieciom podczas tzw. zajęć, odbywających się na ogół po śniadaniu. Podczas nich każdy nauczyciel Prywatnego Przedszkola Safari w Krakowie wykazuje się kreatywnością, proponując dzieciom między innymi:
- pogadanki na określony temat,
- zabawy ruchowe,
- zabawy matematyczne,
- zajęcia językowe lub teatralne, podczas których dziecko może wcielić się w różne role, śpiewać, tańczyć i recytować.
Aktywność fizyczna
Bardzo ważne są spacery i wycieczki poznawcze, które powinny odbywać się jak najczęściej, niezależnie od pogody. Nauczyciel, przygotowując zajęcia, powinien kłaść szczególny nacisk na to, aby każdego dnia uruchamiać jak najwięcej obszarów edukacyjnych, bowiem właśnie wtedy przedszkolaki rozwijają się najbardziej wszechstronnie.
Ponadto takie działanie umożliwia wczesne wykrycie u dziecka uzdolnień w konkretnych dziedzinach: regularne stymulowanie wszystkich obszarów edukacyjnych pozwala nauczycielowi rozpoznać, w których z nich każdy z jego podopiecznych najlepiej się czuje.
Swobodna zabawa pod okiem nauczyciela
Następnie dzieci mają czas na aktywność własną: wybierają określoną zabawę bądź zabawkę z wybranym przez siebie kolegą lub koleżanką. Nauczyciel obserwuje bawiące się dzieci, interweniując w razie potrzeby. Przerywnikiem jest na ogół drugi posiłek, który ma zaspokoić głód i zapewnić dzieciom dodatkową porcję energii na dalsze godziny.
Leżaki dla chwilowego odpoczynku
W najmłodszych grupach czas przedpołudniowy przeznaczony jest na tzw. leżakowanie, podczas gdy starsze dzieci odpoczywają przy muzyce relaksacyjnej. Wczesnym popołudniem, tuż po odpoczynku, jest czas na spacery w najbliższym otoczeniu, bądź na odbycie krótszych wycieczek tematycznych (wizyta u dentysty, u kwiaciarki, w komendzie policji itp., w zależności od tematu kompleksowego).
I pora na obiad
Trzeci posiłek jest ostatnim w ciągu dnia; na ogół jest to obiad lub podwieczorek. Po nim następują czynności higieniczne, a następnie zabawy dowolne dzieci, które kończą się przybyciem rodzica.
Program wychowania przedszkolnego
Każda grupa przedszkolna, czy to najmłodsze „maluszki", czy też najstarsi „zerówkowicze", podlegają powyższemu rozkładowi dnia, który dostosowany jest do godzin pracy danego przedszkola.
Harmonogram może ulec zmianie w sytuacjach wyjątkowych, takich jak np. dłuższa wycieczka poza miasto bądź inne atrakcje. Niemniej jednak cele wychowawcze i dydaktyczne każdego dnia muszą być zrealizowane zgodnie z programem wychowania przedszkolnego. Taki program Przedszkole Prywatne Safari w Krakowie wypełnia z dużą dokładnością.
Uzupełnienie wiedzy zdobytej w przedszkolu
Najważniejszą rzeczą, o której muszą pamiętać rodzice posyłający swoje dziecko do przedszkola jest fakt, że czas spędzony w przedszkolu dostarcza dziecku tylko 20% wiedzy o życiu i otaczającym świecie, a pozostałe 80% dziecko wynosi z domu.
Wasze komentarze (1):
-
~frodo, 2015-04-14 15:30:51
bardzo fajny artykuł, czytało się go z przyjemnością