Volkswagen Sharan


Volkswagen Sharan
2010-03-10
Sprzedany dotychczas w ponad 600.000 egzemplarzy Volkswagen Sharan cieszy się uznaniem wielu rodzin w całej Europie. Podczas Salonu Samochodowego w Genewie debiutuje nowa generacja tego modelu.

Wyposażony po raz pierwszy w rozsuwane drzwi w tylnej części nadwozia nowy Sharan został udoskonalony - każda śruba, każdy fragment nadwozia i wnętrza, wszystkie technologie wraz z silnikami TDI i TSI o mocy od 103 kW/140 KM do 147 kW/200 KM i przekładnią DSG są nowością w tym aucie. Sharan 2.0 TDI o mocy 140 KM uzyskuje najniższą wartość zużycia paliwa wśród wszystkich vanów tej klasy: 5,5 l/100 km.

Sharana ze zmiennym układem siedzeń EasyFold - do siedmiu miejsc siedzących - charakteryzuje najwyższa jakość, bezkompromisowe bezpieczeństwo, siedem poduszek powietrznych, automatyczne sterowanie światłami drogowymi Light Assist, reflektory bi-ksenonowe z diodowymi światłami do jazdy w dzień i pozycyjnymi oraz przemyślane detale. Nowością w tej serii jest także adaptacyjna regulacja zawieszenia (DCC) i automatyczne poziomowanie podwozia w zależności od obciążenia samochodu. Ten komfortowy MPV (Multi Purpose Vehicle) z wyższego segmentu B idealnie nadaje się dla rodzin z dziećmi oraz dla osób, które często podróżują służbowo i potrzebują dużo przestrzeni podczas podróży.

Właściwości jezdne nowego vana Volkswagena pod względem poziomu dynamiki i komfortu dorównują Passatowi. Elektroniczny hamulec parkingowy i udoskonalony system ułatwiający manewrowanie przy parkowaniu Park Assist (umożliwia parkowanie w lukach dłuższych od samochodu o zaledwie 0,8 metra, także na krawężniku, między drzewami oraz po raz pierwszy na świecie w vanie - na miejscach prostopadłych do kierunku jazdy) zapewniają dodatkowy komfort i bezpieczeństwo. Ogromny, elektrycznie rozsuwany dach panoramiczny oraz wydajna 3-strefowa klimatyzacja gwarantują doskonałe warunki podróżowania o każdej porze roku. Już opcja podstawowa wyposażenia wersji Trendline Sharana dysponuje takimi rozwiązaniami, jak półautomatyczna klimatyzacja (Climatic) i radio z odtwarzaczem CD (RCD 210). Jako jedyny van w swojej klasie model ten będzie dostępny z napędem na wszystkie koła (Sharan 2.0 TDI 4Motion o mocy 140 KM).

Cztery oszczędne silniki

Silniki benzynowe (TSI) i wysokoprężne (TDI) z turbodoładowaniem Sharana są nawet o 21 procent oszczędniejsze. Dwa TSI mają moc 110 kW/150 KM i 147 kW/200 KM, natomiast TDI: 103 kW/140 KM i 125 kW/170 KM. W połączeniu z silnikami o mocy do 170 KM włącznie montowany jest seryjnie system Start-Stop i system odzyskiwania energii (rekuperacja). Ze średnim zużyciem paliwa 5,5 litra (emisja CO2 145 g/km) osiągający prędkość maksymalną 194 km/h Sharan 2.0 TDI w wersji 140 KM ustanawia nowy rekord spalania w swoim segmencie. Imponujący jest również zasięg między tankowaniami: 1.273 kilometry przy pojemności zbiornika 70 litrów. Oba TDI wyposażone są ponadto w katalizator SCR (SCR = selective catalytic reduction), który eliminuje tlenki azotu (NOx) i czyni Sharana, także jako turbodiesla, jednym z najczystszych vanów na świecie.

Po raz pierwszy wszystkie te silniki spełniające wymagania normy Euro5 będą dostępne z dynamiczną i efektywną przekładnią dwusprzęgłową DSG Volkswagena - automatyczną przekładnią naszych czasów. W przypadku TSI o mocy 200 KM DSG będzie montowana seryjnie.

Design i wymiary

Wyraźne kontury nadwozia oraz mocno wysunięte nadkola gwarantują Sharanowi wyjątkową prezencję na drodze. Bardziej dynamiczny jest również stosunek proporcji: z wartością 4,85 metra nowy Sharan jest o 22 centymetry dłuższy od poprzednika. Zwiększyła się również szerokość (mierzona na wysokości klamek przednich drzwiach) o 9,2 centymetra i wynosi teraz 1,9 metra. Jednocześnie obniżyła się jego wysokość o 1,2 centymetra do 1,72 metra. Rezultatem są fascynująco współgrające proporcje i zdradzający siłę ogólny wygląd.

Nowy Sharan został zaprojektowany przez Waltera de Silvę - szefa designu koncernu i Klausa Bischoffa - szefa designu marki, całkowicie zgodnie z wzorcem nowego DNA designu Volkswagena. Stylistykę nadwozia znamionują zatem czyste, poziome linie nadające jej charakterystyczny wygląd.

Przód nadwozia

Zgodnie z nowym DNA, design Volkswagena widoczny jest szczególnie w typowym dla marki ukształtowaniu przodu, z konsekwentnym podkreśleniem poziomych płaszczyzn i czysto wykreśloną geometrią. Błyszczące, czarne poprzeczki osłony chłodnicy z chromowanymi listwami i logo VW wyglądają wyjątkowo szlachetnie. Reflektory ze światłami do jazdy w dzień mogą być zamawiane zarówno w wersji standardowej oraz jako światła bi-ksenonowe. Ponadto, jako nowość w Sharanie, dostępna będzie kolejna wersja reflektorów z automatycznym sterowaniem światłami drogowymi Light Assist. Dynamiczna regulacja świateł drogowych dzięki sygnałom z kamery rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka samochody oraz pojazdy jadące z przodu w tym samym kierunku i tak dostosowuje snop światła, aby nie oślepiać a równocześnie zapewnić kierowcy optymalne oświetlenie drogi. W przypadku Sharana ze światłami bi-ksenonowymi, w moduł reflektorów wbudowane są nowe diodowe światła do jazdy w dzień. Składają się one z 15 pojedynczych diod LED, których układ daje niepowtarzalny obraz świetlny. Poniżej zderzaka znajduje się kolejny wlot powietrza oraz z prawej i lewej strony reflektory przeciwmgielne z dodatkową funkcją doświetlania pobocza (seryjne w Sharanie Highline).

W zależności od wersji wyposażenia w tym obszarze zastosowane są chromowane aplikacje. W przypadku Sharana ze światłami bi-ksenonowymi, funkcja doświetlania pobocza zawarta jest w module reflektora.

Tył nadwozia

Równie wyraźny podział, jak z przodu, można znaleźć w tylnej części nadwozia. Optycznie dominuje tutaj wyraźny spojler na krawędzi dachu, sięgająca daleko w dół tylna pokrywa (wysokość krawędzi bagażnika: 0,67 metra) i bardzo duże tylne światła o wyjątkowej grafice, korespondujące stylistycznie z przednimi reflektorami. Tylna pokrywa może być otwierana i zamykana elektrycznie (opcja).

Sylwetka

Sylwetka z gładkimi płaszczyznami kształtuje stylistykę Sharana. De Silva i Bischoff w przypadku tego modelu szczególnie konsekwentnie postawili na homogeniczność płaszczyzn, ponieważ ona - w połączeniu ze stosunkowo długim rozstawem osi 2,92 metra i ogólną długością vana - pozwala na doskonałe wkomponowanie rozsuwanych drzwi. Praktyczna lokalizacja klamek, z lewej i prawej strony słupka B, powoduje że kierowca i pasażer mogą otworzyć przednie i tylne drzwi nie ruszając się z miejsca. Kto ma małe dzieci z pewnością doceni takie rozwiązanie. Poza tym, przesuwające się do tyłu drzwi, dają ekstremalnie duże, a tym samym wygodne wejście do tylnej części kabiny pasażerskiej.

Koncepcja wnętrza

Volkswagen opracował dla Sharana zupełnie nową konfigurację wnętrza. Do wyboru będą trzy główne wersje z pięcioma, sześcioma lub siedmioma miejscami siedzącymi. Pojedyncze fotele drugiego i trzeciego rzędu - z nową koncepcją siedzeń EasyFold - w celu wykorzystania ich całej zmienności nie będą już wymontowywane, lecz dzięki łatwemu w obsłudze mechanizmowi składania, po prostu chowane w podłodze. Podobnie jak przednie fotele, także siedzenia w drugim rzędzie można przesuwać do przodu, do tyłu i pochylać ich oparcie o 20 stopni. Równie bezpieczne i praktyczne są nowe zagłówki tylnych foteli - mogą być one ekstremalnie wysoko wysuwane, aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo także wysokim osobom oraz, w przypadku nieużywania, można je schować w oparcia tak, by prawie nie wystawały.

Pierwszy rząd - fotel kierowcy i pasażera

Jedną z wielkich zalet dwóch pierwszych generacji Sharana była wygodna, wyprostowana pozycja siedząca kierowcy i podróżującego z przodu pasażera. Także w tej kwestii inżynierom udało się zwiększyć komfort w nowym modelu. Pozycja siedząca, przy prawie identycznej wysokości fotela, jest teraz również bardziej sportowa. W połączeniu z kokpitem o wyjątkowo przejrzystym układzie oraz pozycjami środkowego podłokietnika i dźwigni zmiany biegów gwarantuje optymalną ergonomię obsługi i siedzenia w każdych warunkach. Jako opcja dostępny będzie dla Sharana fotel kierowcy z elektryczną regulacją w 6 płaszczyznach i funkcją Memory.

Drugi rząd siedzeń

Drugi rząd siedzeń stanowią pojedyncze fotele, przesuwane do przodu i do tyłu o 160 milimetrów. Oferują one znacznie lepsze podparcie ud, również ze względu na podwyższoną o 58 milimetrów wysokość siedzisk. Wysokość wewnętrzna pozostała na tym samym poziomie. Co ważne dla rodzin, dwa zewnętrzne fotele można znów zamówić ze zintegrowanymi fotelikami dla dzieci, które gwarantują małym pasażerom optymalne bezpieczeństwo i komfort. Ich siedziska unoszone są specjalnym mechanizmem, a podnoszone boki zapewniają dobre trzymanie boczne.

Składanie drugiego rzędu siedzeń, aby otrzymać płaską podłogę, jest bardzo łatwe. Wystarczy uchwytem w górnej części oparcia odblokować fotel, złożyć do pozycji EasyFold i wsunąć w podłogę.

Trzeci rząd siedzeń

Dostęp do trzeciego rzędu siedzeń został znacznie poprawiony. Po pierwsze rozsuwane drzwi otwierają się bardzo szeroko, po drugie zewnętrzne siedzenia drugiego rzędu można przesunąć do przodu i pochylić. W tym przypadku, by ułatwić dostęp do dwóch kolejnych miejsc siedzących, mechanizm EasyFold jest rozszerzony o równie prostą w obsłudze funkcję EasyEntry. W większości vanów tej klasy dwa ostatnie siedzenia, ze względu na wielkość, zostały przewidziane raczej dla dzieci. W Sharanie jednak, dzięki zwiększonemu o 75 milimetrów rozstawowi osi (2,92 metra), na średnich dystansach mogą na nich wygodnie podróżować także dorosłe osoby.

Przestrzeń bagażowa

Niezależnie od tego, które siedzenia w tylnej części kabiny zostaną złożone, zawsze w tym miejscu powstaje całkowicie płaska powierzchnia na bagaż. Jeżeli, przy użyciu mechanizmu obsługiwanego z łatwością jedną ręką, złożymy tylko siedzenia trzeciego rzędu, otrzymamy płaską powierzchnię o głębokości 1,3 metra. Pojemność przy załadowaniu do wysokości okien wynosi w tym przypadku 711 litrów. Dzięki łatwej do zamontowania siatce oddzielającej bagażnik można załadować Sharana po sam dach nie stwarzając zagrożenia dla pasażerów. Pojemność wzrośnie wtedy do 1.167 litrów.

Równie prosty w obsłudze mechanizm pozwala na pojedyncze składanie siedzeń drugiego rzędu. Także w tym przypadku powstaje płaska powierzchnia, która - zmierzona do oparć przednich foteli - ma długość 2,1 metra. Przy takim maksymalnym powiększeniu przestrzeni bagażowej pojemność wynosi do 2.297 litrów, przy załadowaniu po dach. Bagaż może być bezpiecznie unieruchomiony przy użyciu nowego systemu zarządzania ładunkiem. Składa się on z dwóch przesuwnych szyn teleskopowych zamocowanych w bocznych ścianach oraz z siatki. System ten obejmuje także inne elementy mocujące, które zabezpieczają na przykład torby ustawione przy bocznych ścianach.

Nadesłał:

InfoMoto
http://infomoto.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl