W centrum marketingu


W centrum marketingu
2012-12-28
Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Zdają sobie z tego sprawę nie tylko przedsiębiorstwa czy wielkie korporacje. Działania marketingowe podejmowane przez centra handlowe są coraz bardziej wyszukane, a dzięki temu – coraz bardziej skuteczne.
Od akcji rabatowo-promocyjnych, przez kompleksową obsługę PR i obecność w serwisach społecznościowych, po skomplikowane strategie CSR i działania niestandardowe – aktywność dzisiejszych centrów handlowych w zakresie zainteresowania i dotarcia do potencjalnych klientów w niewielu aspektach przypomina wysiłki podejmowane przez nie jeszcze kilka lat temu. Ewoluowały kanały dotarcia, bo zmieniła się rzeczywistość. Obecnie głównym celem działań jest przedłużenie czasu pobytu gości na terenie galerii. W jaki więc sposób centra handlowe polują na klienta?

Konsument w sieci (sklepu)

W dzisiejszych czasach Internet stał się świetnym narzędziem umożliwiającym z jednej strony promocję, a z drugiej dotarcie do wyselekcjonowanych grup docelowych. W tej materii szczególnie sprawdzają się portale społecznościowe, które zyskały sporą uwagę polskich centrów handlowych. – Wśród działań podejmowanych w sferze social media w pierwszej kolejności są te, mające bezpośredni wpływ na przyrost liczby fanów – wyjaśnia Łukasz Koprzywa, specjalista do spraw retailu spółki Stanmark Asset Management. – Stąd też treści publikowane na stronach poszczególnych centrów handlowych w większości przypadków dotyczą konkursów, bieżących informacji związanych z promocjami i wyprzedażami oraz kwestii towarzyskich – dodaje.
 
Mimo wszystko wiele polskich galerii nadal nie jest obecnych w przestrzeniach portali społecznościowych. Z badań przeprowadzonych przez Polska Radę Centrów Handlowych wynika, że wśród najlepiej angażujących stron firmowych znajdują się przede wszystkim te z największych miast. Co ciekawe, okazuje się, że w porównaniu z fanpage’ami amerykańskich czy brytyjskich centrów handlowych, polskie galerie – pomimo zdecydowanie mniejszej liczebności fanów – zyskują nawet kilkukrotnie większy poziom ich aktywności.
 
Dążąc do osiągnięcia sukcesu przez centrum handlowe szczególnie istotna staje się współpraca pojedynczych najemców z administratorami obiektów. Zarówno jednym, jak i drugim zależy bowiem na tym, aby ich kompleks cieszył się zainteresowaniem, dobrą sławą i – w końcowym efekcie – tłumami przychylnych klientów. – Dlatego właśnie tak często mamy okazję trafić na najróżniejsze akcje marketingowe przygotowywane pod szyldem galerii handlowej w ścisłej współpracy z poszczególnymi lokalami – mówi Łukasz Koprzywa. Manewr ten opłaca się sprzedawcom, bo zyskują dodatkową reklamę dla swoich produktów, i właścicielom obiektów, którym zależy na odwiedzeniu ich przez jak największą liczbę ludzi.

Siła przyciągania

Wiele kompleksów handlowych decyduje się nierzadko na akcje lub działania niestandardowe. Wszystko po to, aby w jak największym stopniu odróżnić się od konkurencji i ukazać unikalność danego obiektu. W działalności marketingowej centrów handlowych częstym ruchem staje się więc nawiązywanie do kultury i sztuki oraz organizowanie akcji związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR). Galerie samodzielnie inicjują autorskie festiwale, inaugurują kolejne wystawy dzieł sztuki oraz otwierają swoje przestrzenie dla twórców i performerów. – Jest wielu zdolnych ludzi, których nie stać na wynajęcie własnej pracowni, przestrzeni do przeprowadzania prób czy miejsc, w których mogliby oni realizować swoje pasje. Regularnie staramy się wprowadzać artystycznego ducha do naszej Galerii, dlatego tym razem postanowiliśmy udostępnić nasze wnętrza osobom, które w sposób magiczny potrafią przyciągać uwagę innych ludzi – mówi Bożenna Sztyller, przedstawiciel poznańskiej Galerii Handlowej City Park. Od grudnia we wnętrzach Galerii studenci kierunków artystycznych, a także osoby zajmujące się sztuką i rękodziełem mogą za symboliczną opłatę wynająć przestrzeń handlową i zaprezentować swoje projekty oraz nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. 
 
Innego rodzaju aktywnością są spotkania i wydarzenia specjalne organizowane w poszczególnych obiektach. Wiele instytucji handlowych zaprasza w tym celu osoby publiczne, prowadzące całe wydarzenie lub pełniące rolę gościa. Temat eventów z celebrytą może być absolutnie dowolny: od spotkania autorskiego, podczas którego można posłuchać ciekawych anegdot i zdobyć autograf, aż po akcje zachęcające do aktywności sportowej lub prowadzenia zdrowego stylu życia. Zamysł przyświecający organizowaniu tego typu wydarzeń jest zrozumiały – znani ludzie wzbudzają ciekawość i przyciągają zainteresowanych, a ściągnięcie tłumów to tak naprawdę marketingowy sukces każdego kompleksu. 
 
Bez względu na fakt, czy dane centrum handlowe zajmuje się cykliczną organizacją wernisaży, czy też decyduje się na szereg jednorazowych akcji niestandardowych, to główny powód nie jest wcale związany z liczbą gości przekraczających progi galerii. Zaplanowane działania marketingowe silnie wiążą się z charakterem każdego kompleksu i świadczą o tym, jak postrzegają go klienci, a obojętność jest ostatnią rzeczą, z jaką chciałaby być dziś kojarzona dynamiczna marka.

Nadesłał:

Radosław Radziszewski

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl