Warszawski rynek biurowy 2015 okiem Marynarska Business Park


2016-01-15
Marynarska Business Park podsumowuje rok 2015 na rynku nieruchomości biurowych, który będzie rekordowy pod względem popytu. W samej Warszawie powinien on przekroczyć 800 tys. m kw., a to oznacza, że pobije rekord z 2013 r. Zwiększa się również sam segment rynku.

Rynek nieruchomości biurowych w Polsce w 2015 roku będzie rekordowy pod względem popytu nie tylko w Warszawie, ale również w miastach regionalnych. Raporty podsumowujące mijający rok pojawią się dopiero pod koniec stycznia, ale już dzisiaj Marynarska Business Park szacuje, że popyt w samej Warszawie powinien przekroczyć 800 tys. m kw. To zakładane minimum przewyższa dane z rekordowego pod tym względem 2013 r., kiedy najemcy wynajęli w stolicy ok. 633 tys. m kw.

Na tak dobry wynik nałożyło się kilka czynników, m.in.: odnawianie umów najmu, którym towarzyszyło dobranie powierzchni biurowej – za przykład może posłużyć ekspansja JACOBS DOUWE EGBERTS PL oraz przedłużenie umowy najmu przez Play (P4 Sp. z o.o.) w Marynarska Business Park na warszawskim Mokotowie – warto dodać, że transakcje najmu tego kompleksu przyczyniły się do rekordowych wyników również w 2013 roku, kiedy firma Play nie tylko przedłużyła umowę najmu, ale i zwiększyła powierzchnię; relokacje najemców, ale też kilka dużych umów najmu, które miały wpływ na ten wolumen popytu. W 2015 roku na rynek Warszawy powinno było trafić ok. 300 tys. m kw. powierzchni biurowej. Wynik ten zostanie pobity w 2016 roku – szacuje się, że segment nieruchomości biurowych powiększy się o kolejne ok. 400 tys. m kw. Popyt w 2016 roku powinien utrzymać się na wysokim poziomie, natomiast najprawdopodobniej nie przekroczy wyniku z 2015 r.

Rosnąca konkurencja na rynku nieruchomości komercyjnych sprawia, że właściciele istniejących już od kilku lat obiektów muszą sprostać coraz to nowym wyzwaniom panujących mód w branży i samych najemców. „Obserwujemy trend odświeżania tych obiektów, począwszy od przebudowy najbardziej reprezentacyjnych miejsc, czyli recepcji, poprzez wymiany systemów klimatyzacji i wentylacji czy wind, a kończąc na kompleksowym rebrandingu. Za przykład takiego rebrandingu może posłużyć właśnie kompleks Marynarska Business Park, którego proces realizacji trwał od 2013 roku i pomyślnie został zakończony w 2015 roku” – komentuje Izabela Kapil – Vice President Portfolio Management – Europe w HEITMAN i dodaje: „prace rozpoczęliśmy od zbadania oczekiwań najemców, ich pracowników oraz wymagań rynku nieruchomości. Wnioski połączyliśmy z naszym know-how, identyfikacją miasta i najnowszymi trendami w tym zakresie oraz obowiązującym kierunkiem i technologiami z zakresu aranżacji przestrzeni biurowych”. Stworzona została lepsza oferta, która w pełni odpowiada potrzebom najemców. Świadczą o tym przedłużenia umów, dokonane na przestrzeni ostatnich dwóch lat, przez największe firmy, takie jak wspominany Play, Netia czy Colgate.

Dla najemców najistotniejsza staje się atrakcyjność lokalizacji - coraz mocniej definiują ją poprzez dostępność do komunikacji publicznej. Oczywiście zawsze była ona ważna, natomiast dzisiaj zyskuje na znaczeniu i stanowi również przewagę w pozyskiwaniu przez firmy wysokiej klasy specjalistów. Z tego względu takie lokalizacje jak Marynarska Business Park (ul. Taśmowa 7), która ma dostęp nie tylko do tramwajów czy autobusów, ale i graniczy ze stacją PKP Warszawa Służewiec, w dalszym ciągu są atrakcyjne dla najemców. Dodatkowo, kompleks znajduje się przy węźle Marynarska, który stanowi część trasy NS, zapewniającej szybką i dogodną komunikację z lotniskiem Okęcie oraz południową obwodnicą Warszawy.

www.marynarska.com/pl

Nadesłał:

konkretpr

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl