Wielkopolskie firmy angażują się społecznie
Zdaniem 96 procent firm w Polsce, działania CSR są obowiązkiem biznesu. Jednak jak wynika z raportu stworzonego przez KPMG i FOB, tylko 46 proc. pracodawców faktycznie je realizuje. W Wielkopolsce, firm które wypracowały własną strategię CSR, jest coraz więcej.
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu wdrażana jest nie tylko przez duże firmy, ale coraz częściej również przez małe i średnie przedsiębiorstwa, które przyczyniają się do rozwoju lokalnego otoczenia i społeczeństwa. Przedsiębiorstwa chcące funkcjonować odpowiedzialnie muszą zadać sobie pytanie w jaki sposób mogą zacząć robić coś dobrego dla społeczeńśtwa? Wielkopolskie firmy coraz chętniej pomagają, najczęściej są to działania skierowane lokalnie to otoczenie w którym przedsiębiorstwa funkcjonują na co dzień.
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Centrum PISOP wraz z Wielkopolską Izbą Przemysłowo-Handlową społeczna odpowiedzialność biznesu przez wielkopolskich przedsiębiorców w roku ubiegłym, w największym stopniu odnosiła się do środowiska społecznego, pracowniczego oraz przyrodniczego.
Zaangażuj się lokalnie
Doskonałym przykładem firmy, która realizuje działania CSR w Wielkopolsce jest deweloper Linea, który od ponad 10 lat realizuje działania na rzecz społecznego rozwoju lokalnego gminy Dopiewo. Firma, bowiem zadbała nie tylko o wybudowanie osiedla, ale również postawiła na pomoc w stworzeniu obiektów użyteczności publicznej, takich jak kościół, dom parafialny, gimnazjum, szkoła podstawowa, przedszkola, których projekt, a czasem też grunt pod budowę, deweloper podarował bezpłatnie gminie.
- Poza wybudowaniem osiedli „Leśna Polana” i „Osada Leśna”, chcieliśmy zadbać o dobry dostęp do budynków użyteczności publicznej. Naszym celem jest korzystne kształtowanie otaczającej nas przestrzeni. Bierzemy udział w tworzeniu planów rozbudowy gminy Dopiewo m.in. poprzez zaprojektowanie gimnazjum, szkoły podstawowej, przedszkoli, przekazania terenów pod budowę oraz czynny współudział w budowie, jak to miało miejsce w przypadku powstawania Kościoła – mówi Adam Wędrychowicz, ze spółki Linea. Ponadto staramy się aktywnie uczestniczyć w przedsięwzięciach sportowych realizowanych na terenie Dąbrówki, gdyż uważamy, że właśnie przez sport zachodzi największa integracja mieszkańców. – dodaje.
Działania Linei zostały ostatnio docenione przez Ministerstwo Rozwoju i Infrastruktury, które stworzyło publikację dotyczącą najlepiej zagospodarowanych miejsc w naszym kraju, dla których „wspólna przestrzeń, to wspólne dobro”.
Zaangażuj pracowników
Firma Altax, jeden z liderów na rynku środków do ochrony i dekoracji drewna, w tym roku zapoczątkowała ideę wolontariatu pracowniczego w swojej firmie. Pierwsze swoje działania Altax skierował do lokalnej społeczności w Brodziszewie, ponieważ to właśnie w tym miejscu znajduje się zakład produkcyjny firmy. Celem pierwszych prac był plac zabaw przy Szkole Podstawowej, gdzie pracownicy odnowili elementy drewniane. Co najmniej dwa razy w roku Altax planuje przeprowadzać akcję związane z odnawianiem powierzchni drewnianych w obiektach użyteczności publicznej.
- Wolontariat pracowniczy to rozwiązanie, które daje dwustronne korzyści. Z jednej strony pomagamy lokalnie, z drugiej integrujemy się z pracownikami. We wrześniu w Brodziszewie zorganizowaliśmy Dzień Wolontariatu Pracowniczego. W jego ramach nasi pracownicy odnowili plac zabaw przy lokalnej Szkole Podstawowej. Odnowiliśmy drewniane zabawki i elementy na placu zabaw. Mieszkańcy Brodziszewa i okolic to często nasi pracownicy, lub partnerzy. Dlatego wspierając lokalne inicjatywy pomagamy także sobie – mówi Jarosław Majchrzak, dyrektor marketingu Altax. Akcja w Brodziszewie to początek długofalowych działań naszej firmy – dodaje.
Najczęściej wspieramy najmłodszych
Firmy bardzo chętnie wspierają przede wszystkim dzieci. Poznański dealer Mercedesa, firma Duda-Cars właśnie najmłodszym pomaga najczęściej. Kilka razy w roku razem z Fundacją „Dziecięca Fantazja” oraz „Mam marzenie” pomaga spełniać marzenia chorych dzieci. Dzięki temu w ubiegłym roku dzieci mogły wyjechać do Disneylandu, a jeden chłopiec odbył prawdziwą przejażdżkę wyścigowym samochodem po Torze Poznań.
- Na co dzień dostarczamy samochody z segmentu premium naszym klientom. W pewnym sensie więc spełniamy ich motoryzacyjne marzenia. W naszych działaniach społecznych skupiliśmy się na realizacji marzeń dzieci, które dotknięte są ciężkimi chorobami. – mówi Marek Jeliński, dyrektor marketingu Duda-Cars. Od ponad 3 lat wspieramy także Fundację „Niebiescy dzieciom” aktywnie uczestnicząc w akcjach przez nią realizowanych – dodaje Marek Jeliński.
Odpowiedzialność społeczna nie jest filantropią, lecz współczesną filozofię prowadzenia biznesu, w którą coraz więcej firm chce się zagłębić. Cieszy, że dotyczy to także nie tylko wielkich koncernów, ale także małych i średnich firm z naszego regionu.
Nadesłał:
FortePR s.c.
|