Wszystko co powinieneś wiedzieć o rowerach miejskich


Wszystko co powinieneś wiedzieć o rowerach miejskich
2014-04-08
Powrót słonecznej pogody po długich zimowych miesiącach w połączeniu z wprawdzie powolnym, ale systematycznym rozwojem infrastruktury rowerowej w naszych miastach sprawiają, że ich mieszkańcy coraz częściej decydują się na zmianę codziennego środka transportu.
Kiedy jednak odwiedzają sklep rowerowy, ku zaskoczeniu swojemu i sprzedawców odkrywają, że nie wiedzą, jakiego roweru potrzebują, a ich preferencje często ograniczają się do odpowiedniego koloru i miękkiego siodełka. Pierwsze skojarzenie przeciętnego Polaka z rowerem to wciąż popularny "góral". Problem w tym, że rowery miejskie niewiele mają wspólnego nie tylko z rowerami górskimi, ale nawet trekkingowymi.
 
Rowery miejskie charakteryzuje specyficzna konstrukcja umożliwiająca jazdę z wyprostowaną sylwetką, kierownica wygięta w kształt "jaskółki" oraz duże koła (zwykle w rozmiarze 28 cali, a nie 26, jak w "góralach"). Wszystko to czyni rowerzystę bardziej widocznym ponad dachami samochodów oraz zapewnia mu lepszą widoczność. Takim rowerem łatwiej też wykonać ostry skręt. Ponieważ nie jest to rower przeznaczony do szybkiej jazdy, jego rama jest relatywnie ciężka, co z kolei dodaje mu stabilności. Z tych samych względów dość rzadko spotyka się przerzutki w rowerach miejskich – nie mają ich także tradycyjne rowery holenderskie, czyli prototyp roweru miejskiego. Jeżeli jednak w naszym mieście jest sporo zjazdów i podjazdów, przerzutki będą niezbędne – ostatecznie nie wszędzie jest tak płasko jak w Holandii. Należy się spodziewać, że będą to raczej tzw. przerzutki wewnętrzne, które można zmieniać także w czasie postoju. Wewnętrzne są także stosowane w tych rowerach hamulce torpedo, co czyni je bardziej odpornymi na korozję.
 
Charakterystykę roweru miejskiego uzupełnia obudowa na łańcuchu, która chroni go przed oddziaływaniem czynników atmosferycznych. Powolna jazda, prosta sylwetka, zabudowany łańcuch, a nierzadko także brak górnej rury wspólnie czynią rowery miejskie odpowiednimi do jazdy w garniturze, a nawet w płaszczu czy spódnicy. W niektórych modelach częściowo osłonięte są także tylnie koła. Inne elementy typowe dla roweru miejskiego to duży, stabilny bagażnik, a z przodu koszyk na zakupy, nóżka, duże błotniki, duże światło z tyłu, dynamo, a niekiedy także lusterko wsteczne. W przypadku dynama warto zwrócić uwagę, aby było ono wyposażone w system podtrzymywania napięcia, tak aby nasz rower był oświetlony także w czasie postoju, np. na skrzyżowaniu.
 
Zaleca się, aby w czasie jazdy rowerem miejskim sylwetka rowerzysty była delikatnie pochylona (do 70-80 stopni), ponieważ siedzenie pod kątem całkowicie prostym byłoby niewygodne. Wysokość siodełka ustawiamy tak, abyśmy mogli siedząc na nim całkowicie wyprostować nogę.
 
Obecnie coraz popularniejsze są składane rowery miejskie, które bardzo łatwo jest przewozić samochodem lub metrem (jeśli jest złożony, nie trzeba mu kupować osobnego biletu). Złożenie roweru zajmuje kilka chwil i nie wymaga użycia specjalnych narzędzi.

Nadesłał:

brenna

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl