Wyznaczniki konkurencyjności
Współczesne realia globalne sprawiają, że konkurencyjność to jeden z ważniejszych czynników funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku.
Małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają ważną rolę w budowaniu gospodarki wolnorynkowej. Według danych Eurostatu z 2011 r. ten sektor generuje prawie 50 proc. PKB. Sytuacja ekonomiczna i realia rynku narzucają konieczność oszczędności, by zwiększyć rentowność firmy. Oprócz wewnętrznych przetasowań, zmiany strategii marketingowej i zarządzania personelem, wdrażane są też koncepcje obniżenia kosztów utrzymania biznesu. W 2013 r. wszystkie polskie przedsiębiorstwa wydały na energię 1,9 mld zł, zużywając 12 500 000 MWh, cz 1,9 mld zł. Wysokie ceny energii, i przez to produkcji, wpływają na konkurencyjność, dlatego zwiększenie efektywności energetycznej ma duże znaczenie dla rozwoju rynku.
U źródła oszczędności
W wielu polskich firmach udział wydatków na energię podnosił się w ostatnich latach i rośnie nadal. Wynika to przede wszystkim ze zwiększającego się udziału maszyn w procesach produkcyjnych i nieodłącznej cyfryzacji. - Zaawansowanie technologiczne jest niezbędne, by nadążać za jakością, ale naraża firmę na niekontrolowane zużywanie energii elektrycznej. W wielu przedsiębiorstwach można zmniejszyć ten koszt nawet o 20 proc., nie ponosząc dodatkowych nakładów, jeśli tylko zostaną podjęte działania oparte na świadomości najbardziej energochłonnych obszarów - mówi Dorota Czech z firmy Phoenix Contact, oferującej system monitorujący zużycie energii elektrycznej EMwise.
Systemowe cięcie kosztów
Ważnym czynnikiem oszczędzania energii jest optymalizowanie jej przepływu. Dla uzyskania jeszcze lepszych efektów niezbędne jest także inwestowanie w sprzęt i inteligentne rozwiązania, które można dopasować do potrzeb firmy. Takie działania prowadzą do zmniejszenia kosztów, a tym samym - zapewniają możliwość obniżenia cen produktów. Czasowe zarządzanie ogrzewaniem i chłodzeniem w pomieszczeniach biurowych, nowoczesne układy sterowania silnikami w procesie produkcji i kontrolowanie zużycia energii poprzez monitoring - to tylko przykładowe inwestycje, które zwracają się w bardzo krótkim czasie.
Redukcja w praktyce
Przedsiębiorstwa najczęściej inwestują w komputery, maszyny czy rozwój sieci sprzedaży. Akcent na oszczędność kładziony jest znacznie rzadziej. W 2012 r. RWE Polska zbadała efektywność wykorzystania energii w małych i średnich przedsiębiorstwach. Zgodnie z raportem, obniżenie wydatków na energię koncentruje się na doraźnych działaniach, opartych o kulturę pracy. Około 91 proc. pracowników firm z sektora MŚP na co dzień stara się ograniczać zużycie prądu dzięki praktykom, takim jak wyłączanie niepotrzebnych urządzeń czy gaszenie światła. Takie zachowania nie wymagają odpowiednich procedur. Kolejne dane wskazują, że 83 proc. przedsiębiorców koncentruje się na zmianie oświetlenia, a 71 proc. inwestuje w elektrooszczędne urządzenia. Polityka obniżania kosztów w tym zakresie obejmuje również szkolenia dla całych firm, ułatwiające wypracowanie kanonu dobrych praktyk dla wszystkich pracowników.
Na konkurencyjność firmy wpływają zarówno: produkt, technologie, jak i systemy organizacji oraz zarządzania. Motorem działania i rozwoju przedsiębiorstwa są przychody, a te zależą od realizacji celów i zwrotu z poszczególnych inwestycji. Zwiększenie efektywności energetycznej, przez obniżenie kosztów produkcji, jest równoznaczne z podniesieniem pozycji rynkowej.
Więcej informacji na temat systemu EMwise dostępnych jest na: www.phoenixcontact.pl/emwise
Nadesłał:
BrandVoice
|