Zadbaj o odpowiednią akustykę w swoim biurze z normą PN-EN ISO 3382-3


Zadbaj o odpowiednią akustykę w swoim biurze z normą PN-EN ISO 3382-3
2014-04-17
Dzięki normie PN-EN ISO 3382-3 jeszcze lepiej możemy zadbać o komfort akustyczny otwartych przestrzeni biurowych.

Przyjęcie normy PN-EN ISO 3382-3 stanowi dobrą wiadomość dla wszystkich, którym przeszkadza nadmierny hałas w biurach aranżowanych na planie otwartym tj. typu „open space". Dzięki regulacji opracowanej przez Międzynarodową Organizację na Rzecz Standaryzacji, możemy wiarygodnie ocenić warunki akustyczne panujące w tego typu biurach. Pozwala to na lepsze dopasowanie akustyki wnętrza do potrzeb pracowników, poprawiając nie tylko warunki pracy, ale również jej efektywność.

Wbrew pozorom, jednym z najbardziej uciążliwych czynników pracy w biurach typu „open space" nie jest wysoki poziom hałasu, lecz duży zasięg dźwięków, w szczególności odgłosów rozmów - tłumaczy Magda Szubert, Concept Developer, Ecophon Saint-Gobain. W źle zaprojektowanym środowisku akustycznym możemy słyszeć dźwięk, a nawet całą treść prowadzonej przyciszonym głosem rozmowy kilka biurek od nas. Takie warunki dekoncentrują i negatywnie wpływają na jakość i efektywność wykonywanej pracy - dodaje ekspert.

W odpowiedzi na ten problem powstała norma PN-EN ISO 3382-3, która skupia się na określeniu parametrów akustycznych, pomagających w odpowiednim zaprojektowaniu przestrzeni biurowej, tak aby zapewniała ona optymalne warunki do komunikacji i jednocześnie umożliwiała pracownikom utrzymanie odpowiedniego poziomu koncentracji. 

Według ekspertów biorących udział w opracowaniu normy PN-EN ISO 3382-3 odpowiednia aranżacja, wykończenie i umeblowanie biura pozwalają ograniczyć propagację dźwięku mowy. To umożliwia zmniejszenie zasięgu rozmów i ich zrozumiałości, tak by prowadzone rozmowy nie przeszkadzały osobom pracującym nawet w nieznacznej odległości. Uwzględnienie wymagań PN-EN ISO 3382-3 przy projektowaniu biur open space zalecają także twórcy polskiej normy, które jest w tej chwili w fazie przygotowawczej.

Już na etapie planowania biura możemy właściwie dobrać i rozmieścić elementy wykończenia wpływające na akustykę biura: materiały dźwiękochłonne na suficie, ścianach i podłodze, ekrany międzystanowiskowe, meble itp. Umiejętna aranżacja wnętrza 
 z uwzględnieniem parametrów sugerowanych przez normę może zapewnić prywatność i możliwość skupienia już w odległości 5 m od źródła dźwięku np. prowadzonych rozmów. Poprawi to warunki pracy i wpłynie pozytywnie na efektywność i samopoczucie pracowników, a jednocześnie pozwoli funkcjonalnie wykorzystać powietrznię biurową. 

Na jakość środowiska akustycznego biura oddziałuje również szereg innych czynników, które warto wziąć pod uwagę, projektując lub re-aranżując przestrzeń biurową. Należy pamiętać, by w biurach znajdowała się odpowiednia liczba tzw. „pokojów ciszy", które pozwalają pracownikom na wyciszenie, gdy wykonują prace wymagające szczególnego skupienia. Warto również zainwestować w rozwiązania mobilne, które ułatwiają komunikację między działami i pracownikami, ograniczając chaos komunikacyjny.

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie w biurze akustycznej etykiety zachowań, obowiązującej wszystkich pracowników. Ustalenie ogólnych zasad, dotyczących prowadzenia rozmów telefonicznych oraz organizowania narad i spotkań wpłynie bardzo pozytywnie na komfort pracy - rekomenduje Magda Szubert, na co dzień badająca wpływ hałasu na efektywność pracy w biurze. Zapewnienie odpowiednich warunków pracy leży w gestii pracodawcy. Komfortowe i przyjazne nie tylko wizualnie, ale także akustycznie biuro pozwala pracownikom nie tylko łatwiej identyfikować się z kulturą i wartościami firmy, ale również zwiększać efektywność swojej pracy, a także sprzyja ścisłej współpracy między zespołami.  

Nadesłał:

United PR

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl