Źle napompowane opony w całej Europie. Jakie skutki?
Jeden z producentów opon przeprowadził badania pokazujące, że 80% pojazdów nie dba o odpowiednie ciśnienie w oponach, a skutki mogą być znaczące – zwłaszcza dla bezpieczeństwa.
Jakie są grzechy kierowców?
Według corocznego badania przeprowadzanego przez Bridgestone znaczna większość, bo blisko aż 80% kierowców całkowicie nie interesuję się ciśnieniem w oponach. Najczęstszym problemem są niedopompowane opony. Problem jest poważny, bo jak wynika z badań z każdym rokiem kierowcy są mniej świadomi problemu.
Drugą kwestią są opony niezdatne do jazdy z powodu ich zużytego bieżnika, który znajduję się na poziomie poniżej znacznika bezpieczeństwa. Warto wspomnieć, że jazda na oponach z bieżnikiem poniżej 1,6 mm jest zabroniona. W Polsce za jazdę na ’łysych’ oponach można dostać mandat nawet w wysokości 500 złotych, a w wielu przypadkach policjanci decydują się na odebranie dowodu rejestracyjnego samochodu. Według badań aż jedna czwarta kierowców ma takie opony.
Czym grozi nie przestrzeganie podstawowych zasad konserwacji opon?
Po pierwsze niedopompowane opony zwiększają opór toczenia, przez co zwiększa się zużycie paliwa. Wobec tego kierowcy poświęcają więcej domowego budżetu na paliwo. Szacuje się, że opony, które mają 0,5 bara mniej niż powinny mieć zwiększają zużycie paliwa o około 2,5 procent. Jest to dużo, zwłaszcza jeżeli jeździmy na dalekie trasy. Do tego dochodzi kwestia emisji zanieczyszczeń do atmosfery, w tym szkodliwego dwutlenku węgla.
Zużyte opony także wpływają na poziom efektywności paliwowej, ale ważniejsza kwestią jest bezpieczeństwo. Samochód ze złym ciśnieniem w oponach ma mniejszą stabilność na drodze i słabej reaguje na manewry wykonywane przez kierowcę. Znaczną kwestią jest tutaj wydłużona droga hamowania. Jest ona ważna zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Jak podano w tych samych badaniach w wyniku nieodpowiedniego ogumienia w Europie w 2012 roku doszło do ponad 150 tys. wypadków, z czego 6 procent było ze skutkiem śmiertelnym.
Co należy robić?
Niedopompowane opony powodują ich szybsze i nierównomiernie zużycie. Odpowiednie wartości ciśnienienia w oponach znajdują się przy wlewie paliwa lub na bocznym słupku przy drzwiach kierowcy. Jeżeli mamy jakieś wątpliwości zawsze warto sprawdzić ciśnienie opon na stronach internetowych. Pamiętajmy, że jest ono różne w zależności czy auto jest obciążone, czy jedzie tylko sam kierowca.
Aby nie dopuszczać do podobnych sytuacji należy weryfikować ciśnienie w oponach swojego samochodu przynajmniej raz w miesiącu i przed wyjazdem w większą trasę np. na wakacje.
Nadesłał:
rezulteo_opony
|