Bezpiecznie za kółkiem
Nadeszły upragnione przez wszystkich wakacje. Cieszą nas długie i ciepłe dni, ale także mniejszy ruch w centrach miast. Niestety, z reguły lipiec i sierpień to również 2 najtragiczniejsze miesiące na polskich drogach.
Korzystne warunki atmosferyczne usypiają niejednokrotnie naszą czujność i skłaniają wielu kierowców do szybszej jazdy. Każdego roku media zasypują nas informacjami o przerażających statystykach, organizacje i instytucje organizują przeróżne kampanie społeczne, mające zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, lecz mimo wszystko Polska nadal zajmuje pierwsze miejsce w Unii Europejskiej pod względem ilości ofiar wypadków.
Policja apeluje i podkreśla jak ważne jest, by użytkownicy dróg uświadomili sobie, że tak naprawdę problem ten może spotkać każdego z nas i należy zwalczać błędne przekonanie, że w wypadkach uczestniczą wszyscy inni tylko nie ja. To od naszego zachowania na drodze, zależy czy do wypadku dojdzie, czy też nie. Decydują o tym ułamki sekund. Siadając za kierownicą samochodu zadbajmy o to, by wyjazd stał się przyjemnością, a nie walką o przetrwanie. Tak naprawdę o naszym bezpieczeństwie decyduje kilka podstawowych zasad: dobra koncentracja, zapięte pasy, sprawny pojazd, znaki drogowe, przestrzeganie dozwolonej prędkości.
Umysł kierowcy
Kierowca zmęczony lub niewyspany stanowi zagrożenie. Taki stan osłabia refleks, zmniejsza zdolność koncentracji, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić do zaśnięcia za kierownicą. Planując wyjazd, zaplanujmy też wypoczynek przed podróżą. Wyspany i wypoczęty kierowca, który w porę zareaguje na niebezpieczną sytuację jest w stanie uniknąć kolizji. Chcąc dotrzeć jak najszybciej do celu, zapominamy czasem o bardzo ważnym elemencie, jakim są przerwy podczas prowadzenia samochodu. Czasem wystarczy kilka minut, aby zregenerować siły i móc skoncentrować się ponownie na trasie.
Pasy bezpieczeństwa
Przez całą drogę kierowca powinien mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. Trzeba też zwrócić uwagę, aby pozostali pasażerowie również zapinali pasy, a małe dziecko w specjalnym foteliku. Pasażerowie, siedzący na na tylnym siedzeniu są tak samo narażeni na poważne obrażenia, jak osoby siedzące z przodu samochodu. Ponadto, w razie kolizji, stanowią oni śmiertelne zagrożenie dla podróżujących z przodu pojazdu. Wokół zapinania pasów narosło wiele mitów, które powodują, że niektórzy nie doceniają ich wpływu na poprawę bezpieczeństwa. Uleganie tym mitom może narazić nas na większe obrażenia podczas kolizji. Prawda jest taka, że stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych. Poza tym poduszka powietrzna, która zabezpiecza całe ciało i głowę przed urazami, jest w stanie spełnić swoją rolę wyłącznie w przypadku stosowania pasów bezpieczeństwa.
Sprawny pojazd
Sprawny i niezawodny samochód to podstawa udanego wyjazdu na wakacje. Niektóre serwisy oferują swoim klientom specjalne przeglądy wakacyjne, z których warto skorzystać przed planowanym urlopem. „Nasi klienci chętnie korzystają z takiej oferty. W końcu sprawdzenie aż 37 elementów, które mają wpływ na nasze bezpieczeństwo daje poczucie spokoju i bezpieczeństwa, a koszt takiego przeglądu to zaledwie 100 zł" - mówi pracownik serwisu Mitcar w Warszawie. „Ale, żeby bezpiecznie czuć się na drodze, trzeba też zadbać o dodatkowe wyposażenie samochodu, takie jak apteczka, kamizelki odblaskowe, trójkąt ostrzegawczy, linka holownicza, koło zapasowe, gaśnica itd." Przed wyjazdem warto też sprawdzić i oczyścić klimatyzację.
Znaki drogowe
Główną funkcją znaków drogowych jest doprowadzenie nas w bezpieczny sposób do obranego celu. Nie tylko nakazują, czy zakazują danych manewrów, ale również informują. Ponieważ na polskich drogach mamy często do czynienia z chaosem komunikacyjnym, niektórzy kierowcy przestają zwracać uwagę na znaki, lub z gruntu się do nich nie stosują. Stąd smutną codziennością staje się wyprzedzanie na podwójnej ciągłej linii, czy przejściu dla pieszych. Na trasach prowadzących do wakacyjnych kurortów nagminne jest wyprzedzanie „na trzeciego", a zwykłe drogi przebiegające przez małe miejscowości traktowane są przez niektórych, pod względem prędkości, na równi z autostradami.
Dostosowanie prędkości
Pierwsza i podstawowa sprawa to dostosowanie prędkości do tej zalecanej przez znaki drogowe, a po drugie do warunków panujących na drodze w danym momencie. Statystyki wskazują, iż przyczyną co trzeciego wypadku jest nadmierna prędkość, a do ponad połowy wszystkich wypadków dochodzi w dobrych warunkach atmosferycznych. Z badań przeprowadzonych przez TNS Pentor wynika, że dla ponad 70% kierowców warunki pogodowe są głównym czynnikiem, który decyduje o prędkości, z jaką jeżdżą. Te dodatkowe kilometry na liczniku pociągają za sobą jednak tragiczne skutki. A zatem: noga z gazu!
Jaki model?
Aby czuć się całkowicie bezpiecznie i komfortowo podczas podróży, powinniśmy mieć zaufanie do samochodu, którym jedziemy. Powinien być niezawodny i wygodny. Pytamy Piotra Krasnodębskiego o samochód kompaktowy, który spełnia najwyższe wymogi bezpieczeństwa: „Od razu przychodzi mi do głowy Mitsubishi Lancer - nie dość, że bardzo bezpieczny, to jeszcze dynamiczny, zwinny i energetyzujący!" - z uśmiechem wymienia zalety Lancera współwłaściciel warszawskiego Mitcaru.
Przyjrzyjmy się zatem tym elementom, które wpływają na bezpieczeństwo tego samochodu. Zarówno Lancer Sportback jak i Sedan są wyposażone w pełną gamę systemów bezpieczeństwa aktywnego, czyli skuteczne i niezawodne hamulce, ASTC (Aktywna Stabilizacja Toru Jazdy i Kontrola Trakcji) oraz ABS z Elektronicznym Rozkładem Siły Hamowania (EBD). Dodatkowym atutem jest System Sygnalizacji Nagłego Hamowania (ESS). Lancer znajduje się w czołówce najbezpieczniejszych samochodów. Jest doskonałym połączeniem sportowego stylu i przestronnego wnętrza. Został zaprojektowany i wyposażony w taki sposób, by prowadzenie go pozwalało uniknąć różnych problemów, niezależnie od warunków jazdy, a w przypadku, gdy dojdzie do kolizji ma zapewnić kierowcy i pasażerom maksymalną ochronę. Dysponuje więc aż 7 poduszkami powietrznymi: 2 przednimi, 2 bocznymi, 2 kurtynowymi, a nawet 1 kolanową. Dodatkowo przednie pasy z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia w większym stopniu ograniczają ruch ciała, przy jednoczesnym przeniesieniu mniejszej siły zderzenia na pasażerów. Nie można pominąć faktu, że Mitsubishi Lancer zdobył najlepszą, czyli pięciogwiazdkową ocenę w teście zderzeniowym, przeprowadzonym przez niezależną organizację EURO NCAP propagującą rozwiązania służące zapewnieniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Cel podróży
Najważniejsza sprawa to myśleć i przewidywać. Na nic zdadzą się bowiem wysiłki projektantów i techników motoryzacyjnych, w obliczu naszego bezmyślnego, czy ryzykownego manewru. Wyjeżdżając na wakacje, pamiętajmy o bezpieczeństwie swoim, naszych pasażerów, i innych uczestników ruchu, nie tylko kierowców, ale również rowerzystów i pieszych. Celem urlopu jest relaks i wypoczynek, więc nie fundujmy sobie i swoim najbliższym drogowego survivalu. Wyjedźmy odpowiednio wcześnie, zadbajmy o stan techniczny naszego samochodu i przestrzegajmy przepisów, nie tylko po to, by uniknąć mandatu, ale by zminimalizować ryzyko kolizji.
Nadesłał:
adStone
|