Czy pacjentów rejestrowanych na NFZ można powiadamiać o wizycie SMS-em?
Coraz częściej pacjenci, którzy rejestrują się na prywatne wizyty u lekarzy specjalistów, pytają o możliwość otrzymania przypomnienia w formie SMS o planowanej wizycie. Szczególnie, jeżeli pacjent rejestruje się na kilkanaście, kilkadziesiąt dni wcześniej.
Taka sytuacja występuje najczęściej w przypadkach wizyt u lekarzy specjalistów w dziedzinie otolaryngologii, ginekologii, czy w okulistyce . Podobnie jest w stomatologii.
Dostępne dla wszystkich
Podstawowe pytanie jakie nasuwa się przy okazji powiadomień SMS dotyczy ich dostępności dla pacjentów zarejestrowanych w ramach kontraktu z NFZ. W przypadku zabiegów refundowanych jest to szczególnie istotne, ponieważ wizyty często planowane są przez pacjentów z dużym wyprzedzeniem.
Oczywiście, takie powiadomienia są dostępne dla wszystkich pacjentów, jednak pokrycie kosztu tej usługi leży po stronie placówki, gdyż NFZ dodatkowo za to nie zapłaci.
Nie należy się jednak zniechęcać, ponieważ dodatkowe świadczenia w postaci powiadomień SMS, niewątpliwie podnoszą jakość usług i mogą być dodatkowym argumentem przy podpisywaniu umowy na kolejny rok. Takie działanie z pewnością będzie również pozytywnie postrzegane przez pacjentów. Powiadomienia SMS wskazują na nasze indywidualne podejście do każdego pacjenta, dzięki czemu czują się oni wyjątkowi i na pewno będą oceniali jeszcze bardziej pozytywnie nasz ośrodek medyczny – komentuje Natalia Łyszczak e-rzecznik portalu eNFZ.pl.
Dlaczego powiadomienia SMS?
Niewątpliwą zaletą powiadomień SMS jest to, że jej wprowadzenie nie wymaga zmian w umowie z operatorem, oraz nie generuje dodatkowych obowiązków dla pracowników recepcji danej placówki. Wynika to z tego, że takie usługi są niezależne od konkretnego operatora i działają automatycznie, bez ingerencji pracowników recepcji. Pracownicy rejestracji nie będą narażeni na zwiększenie zakresu ich pracy, ponieważ usługa ta wymaga co najwyżej dodania przy rejestrowaniu numeru telefonu komórkowego do danych pacjenta. Usługa powiadomień SMS od niedawna znajduje się min. w ofercie portalu eNFZ.pl, który od stycznia tego roku świadczy usługi prowadzenia pełnych rozliczeń z NFZ wraz z automatyczną weryfikacją przesyłanych danych.
Jak to działa, czyli co, gdzie i kiedy?
Usługa SMS daje nam możliwość korzystania z dowolnego numeru telefonu. Czyli może to być komórka w recepcji na kartę, z której nie można dzwonić, tylko odbierać. Rejestruje się ją w portalu i już wszystkie sms-y z powiadomieniami będą przychodziły z tego numeru telefonu, chociaż w rzeczywistości w ogóle nie będą go używały.
Ma to także pozytywny wpływ na organizację pracy w klinice. Jeżeli bowiem pacjent dostanie sms-a na dzień przed wizytą, która była zaplanowana kilka tygodni wcześniej, to jest znacznie większa szansa, że o niej nie zapomni, albo jeżeli nie może przyjść, to oddzwoni i umówi się na inny termin. To bardzo usprawnia pracę i podnosi jakość usług medycznych.
Jaki jest koszt usługi SMS?
Niewątpliwie jego wysokość zależy od stawek firmy oferującej tego typu usługi. W bankach takie koszty wynoszą powyżej 30 gr za SMS, jednak na wspomnianym portalu eNFZ.pl koszty te nie przekraczają 20 gr za SMS, a mogą być nawet jeszcze niższe przy jednorazowym większym zamówieniu pakietu kredytów.
Pozostaje jeszcze kwestia czy 20 gr do każdej wizyty to duży koszt? Otóż koszt ten jest równoważny do kosztu 2 kartek A4, a przecież często znacznie więcej jest używanych do wydruku itp. A więc oszczędność papieru, ekologia, a za to efekt uzyskany dzięki wysłaniu SMS jest znacznie lepszy.
Pozostaje jeszcze odpowiedź na pytanie: Czy warto inwestować w usługę SMS?
Zdaniem twórców portalu eNFZ.pl - warto i to nie tylko w przypadku prywatnych pacjentów, ale także dla pacjentów z NFZ, gdyż usługa ta jest dostępna dla wszystkich. Efekt tych działań jest znacznie skuteczniejszy od tradycyjnych form komunikacji z klientem takich jak np. kartka z datą i godziną wizyty, która z łatwością może zostać zgubiona lub ulec zniszczeniu.
Sprawniejsza organizacja pracy placówek medycznych , lepsza jakość usług medycznych , indywidualne podejście do pacjenta, to przecież cele, do których dążymy.