Fly-Bag: Przeciwwybuchowy pojemnik na bagaż zwiększy bezpieczeństwo lotów


2012-12-10
Inżynierowie stale pracują nad zwiększeniem bezpieczeństwa lotów. Finansowany przez Unię Europejską (UE) projekt badawczy Fly-Bag wykonał właśnie olbrzymi krok w kierunku, jakim jest zapobieganie atakom terrorystycznym.
Kierowane przez koordynatora projektu Donato Zangani z włoskiej spółki technologicznej D'Appolonia konsorcjum Fly-Bag opracowało przeciwwybuchowy pojemnik na bagaż, który jest w stanie powstrzymać wybuch na pokładzie samolotu liniowego. Innymi słowy, technologia Fly-Bag może powstrzymać wybuch niewielkiego lub średniej wielkości ładunku wybuchowego, ukrytego w walizce lub w luku bagażowym, w taki sposób, by nie spowodował on uszkodzenia struktury samolotu lub nie wydarł dziury w kadłubie, doprowadzając tym samym do katastrofy.
Szybki sukces projektu, opracowanego od podstaw w ciągu zaledwie dwóch lat, możliwy był dzięki współfinansowaniu UE, które umożliwiło zbudowanie międzynarodowego zespołu specjalistów od produkcji, materiałoznawstwa oraz lotnictwa. Różnorodność branż oraz partnerów pokazuje, że projekt Fly-Bag to przykład owocnej współpracy pomiędzy dużymi ośrodkami badawczymi, uniwersytetami oraz małymi i średnimi firmami ze specjalistami w takich dziedzinach jak włókiennictwo i aeronautyka.
"Przemysł tekstylny rozwinął się znacznie w ciągu kilku ostatnich lat. Nawet kamizelki kuloodporne wykorzystują obecnie kompozyty tekstylne," powiedział Zangani. "Przede wszystkim potrzebna nam była ochrona przed wybuchem, a także lekkość materiału - każdy dodatkowy kilogram zwiększa zużycie paliwa samolotu. Oczywiście, pod uwagę należało wziąć również koszt."
Zangani oraz jego zespół poradzili sobie z tymi ograniczeniami łącząc włókna balistyczne wysokiej gęstości z materiałem hybrydowym wykonanym z lekkich włókien, w tym aramidu (rodzaj mocnego, ognioodpornego włókna syntetycznego) oraz węgla.
Głównym wyzwaniem było osiągnięcie takiego efektu, by uzyskany materiał był w stanie powstrzymać gwałtownie rozszerzający się gaz, będący jednym ze skutków eksplozji, a który jest wystarczająco silny, by rozerwać aluminiowy kadłub samolotu. Towarzyszy temu efekt skoncentrowanej fali uderzeniowej, zwany "shockholing", mający miejsce w pierwszych chwilach po detonacji. 
"Wykorzystaliśmy wielowarstwową strukturę materiału, która zapewnia odpowiednią odporność, by w pełni zatrzymać rozszerzanie się gazu oraz ciśnienie wytworzone przez wybuch," powiedział Zangani, opisując delikatną równowagę niezbędną do powstrzymania różnych skutków eksplozji. "Chcieliśmy elastyczności ale także opóźnionego o kilka sekund wyzwolenia gazu, by zmniejszyć ciśnienie. Niektóre z warstw zostały również zaprojektowane tak, by przechwytywały odłamki wytworzone przez wybuch."
Chociaż Zangani nie może zdradzić, z ładunkami wybuchowymi jakiej wielkości system Fly-Bag jest w stanie sobie poradzić, mówi, że został on zaprojektowany pod kątem ładunków użytych w ataku Lockerbie w 1988 r., ataku terrorystycznym, podczas którego samolot liniowy rozbił się na terytorium Szkocji w wyniku wybuchu bomby ukrytej w bagażu.
Spółka D'Appolonia rozpoczęła prace nad projektem w 2008 r. Pięcioosobowy zespół zakończył budowę opatentowanego prototypu w lutym 2011 r. Oprócz prowadzenia rozmów z różnymi liniami lotniczymi, Zangani oraz jego zespół finalizują obecnie proces certyfikacji, który umożliwi zastosowanie Fly-Bag w sektorze lotniczym. Projekt ma wielkie szanse zdominować rynek przeciwwybuchowych pojemników.
Inżynierowie współpracują również ze swoimi partnerami nad opracowaniem nowych zastosowań technologii Fly-Bag. Jednym z najbardziej obiecujących potencjalnych zastosowań jest użycie Fly-Bag na pokładach samolotów transportowych - nie po to, by radzić sobie z bombami terrorystów ale do transportu materiałów niebezpiecznych.
"Na przykład, istnieje problem baterii litowych, które ulegają łatwemu zapłonowi, gdy nie są transportowane we właściwy sposób," mówi Zangani. "Nasz system już jest przeciwwybuchowy, a podczas wybuchu występują również wysokie temperatury i możliwość pojawienia się ognia," dodaje. "Fly-Bag gasi płomienie poprzez odcięcie dopływu tlenu."
W okresie 2008-2011, liczący €3,1 miliona budżet projektu został wsparty przez UE kwotą €2,2 miliona. Do D'Appolonia dołączyło dziewięć innych spółek z Danii, Niemiec, Włoch, Holandii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. Według słów Zangani, pierwsze pojemniki Fly-Bag mają być zainstalowane na pokładach pasażerskich samolotów liniowych już w 2013 r.

Nadesłał:

PRprimum

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl