Kraków, Poznań i Wrocław w medialnej ofensywie
Najbardziej medialnym miastem wojewódzkim ponownie została Warszawa. Jednak prawdziwy bój toczył się o kolejne miejsce. O miano wicelidera walczyły Kraków, Poznań i Wrocław – wynika z cyklicznego raportu „PRESS-SERVICE Monitoring”. Kto został zwycięzcą?
Miasta wojewódzkie to swoista wizytówka regionów, dlatego ich włodarze z roku na rok stawiają na coraz to bardziej wymyślne kampanie reklamowe w celu m.in. poprawy wizerunku, a w rezultacie przyciągnięcia rzeszy turystów. Promocja może też wpływać na procesy inwestycyjne – region będzie bardziej atrakcyjny w oczach inwestorów.
Bardzo często przeszkodą do realizacji wymarzonej kampanii jest ograniczony budżet. Jednak polskie metropolie są bardzo często wzmiankowane przez dziennikarzy przy okazji informowania czytelników w nawiązaniu do wydarzeń kulturalnych, sportowych czy społecznych. Które miasto zyskało najbardziej na tego typu promocji?
Analiza „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” dotyczyła publikacji, które się ukazały w okresie od października do grudnia 2015 r. W tym czasie o stolicy – liderze zestawienia ukazało się prawie 441,2 tys. informacji. Tuż za Warszawą uplasował się Kraków z wynikiem 205,4 tys. doniesień medialnych, który wyprzedził Poznań jedynie o 4,6 tys. materiałów. Za podium znalazły się Wrocław (179,3 tys.), Łódź (133,3 tys.) i Gdańsk (125,1 tys.). Najmniej uwagi w środkach masowego przekazu poświęcono Gorzowowi Wielkopolskiemu (22,7 tys.), Zielonej Górze (27,8 tys.) i Opolu (37,1 tys.).
Miasta wojewódzkie najczęściej gościły w publikacjach internetowych – 77 proc. 14 proc. stanowiły materiały z prasy, 5 proc. z radia, a 4 proc. – z telewizji.
Gorzów, Olszyn i Opole w regionalnych
70 proc. przekazu o stolicy województwa lubuskiego to informacje o zasięgu regionalnym. Duży odsetek takich publikacji dotyczył też Olsztyna i Opola. Z kolei w mediach ogólnopolskich dominowały Warszawa (58 proc.), Kraków (48 proc.), Katowice (45 proc.) i Kielce (45 proc.).
Publikacje warte 11 mld złotych
Stolice województw musiałyby przeznaczyć ze swoich budżetów łącznie sumę 11 mld złotych, gdyby chciały uzyskać taki sam poziom ekspozycji miasta, jak w przypadku opublikowanych materiałów.
3,1 mld złotych to ekwiwalent reklamowy dla Warszawy. Stolica jest pod tym względem nie do pokonania. 1,2 mld złotych to wynik promocyjny Krakowa. AVE Poznania za IV kwartał wyniosło 1 mld złotych, a Wrocławia - 0,9 mld złotych. Warszawa została także liderem zestawienia pod względem wskaźnika dotarcia. Materiały na temat stolicy mogły dotrzeć do 311 miliardów czytelników.
Warszawa króluje
Publikacje nawiązujące do Warszawy stanowiły 23 proc. ogólnego przekazu. Tak duży udział wynika z faktu, że wydarzenia, mające miejsce w stolicy, są istotne dla mieszkańców całego kraju.
Aż 79 proc. doniesień odnośnie wydarzeń w stolicy województwa mazowieckiego opublikowano w sieci, 12 proc. w prasie. Najrzadziej informacje z Warszawy można było usłyszeć w telewizji – 3 proc. i radiu – 6 proc.
Materiały na temat lidera głównie były zamieszczane w tytułach „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Gazeta Wyborcza – Warszawa”. Natomiast w telewizji dominowały stacje Polsat News, TVP Warszawa oraz TVP Info, a w radiu kanały Polskie Radio Program 1, Radio TOK FM, Polskie Radio Program 3. W sieci prym wiodły serwisy Stooq.com,, Finanse.wp.pl i Bankier.pl.
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.
Zapoznaj się z innymi raportami dla mediów: http://psmm.pl/pl/raporty-specjalne
Nadesłał:
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
|