Procedury zapewnią Ci bezpieczeństwo w trakcie lotu


2011-07-19
Lato i wczesna jesień są okresem wzmożonej aktywności małych, zwłaszcza 2-4 osobowych, samolotów. Niestety niewystarczające doświadczenie pilotów, zasiadających za sterami tylko podczas sezonowych wojaży, skończyć się może tragedią. Aby jej uniknąć...

... często wystarczy trzymać się prostych procedur bezpieczeństwa.

Troskę o bezpieczeństwo podczas lotu warto wykazać jeszcze kilka tygodni przed planowaną podróżą, zwłaszcza jeśli odbędzie się na słabo poznanym modelu samolotu. Wówczas warto wnikliwie zapoznać się z instrukcją samolotu, gdyż opisane są w niej procedury postępowania podczas sytuacji awaryjnych, np. zderzenia z ptakiem, awarii silnika lub systemów nawigacyjnych.

Pilot powinien znać kluczowe procedury bezpieczeństwa, które pomogą mu znaleźć rozwiązanie w kryzysowej sytuacji. W trakcie przelotu może nie być bowiem czasu na zapoznanie się z instrukcją samolotu - dodatkowo w nerwowej sytuacji może ona „złośliwie" zaginąć, pozostawiając pilota na łaskę zimnej krwi i trzeźwego myślenia. - podkreśla Sebastian Wierciak - Inżynier Prób w Locie z Zakładów Lotniczych Margański & Mysłowski.

Kluczem do bezpiecznego latania jest zachowanie odpowiedniej sprawności samolotu i jego konserwacji po odbytych przelotach.

Szczególnie ważne są przeglądy silników, co 50 - 100 godzin spędzonych w powietrzu, czyli w zależności od przyjętej przez producenta silnika zasady. Warto, by właściciel
i mechanik samolotu stale śledzili informacje zawarte w biuletynach producentów silników. Można w nich bowiem znaleźć zalecenia dotyczące wymiany poszczególnych części, aby zachować wymogi bezpieczeństwa
- podkreśla Sebastian Wierciak z Zakładów Lotniczych Margański & Mysłowski

Przed pierwszym startem

Przed odbyciem samodzielnego lotu na nowej maszynie pilot powinien wcześniej odbyć loty szkoleniowe pod okiem doświadczonego instruktora. Pozwoli to na zapoznanie się z charakterystyką samolotu i jego oprzyrządowaniem.

Dobrą praktyką jest gdy przed lotem pilot przechodzi wokół samolotu i sprawdza wizualnie jego stan techniczny, czy np. nie są założone blokady układów sterowania lub nic nie pękło. Dodatkowo przed lotem pilot lub mechanik powinien sprawdzić stan oleju oraz paliwa. Zdarzają się bowiem sytuacje, że pomimo uprzedniego zatankowania w momencie lotu bak jest pusty, bo np. z samolotu korzystał ktoś bez naszej wiedzy. Gdy podczas startu okazuje się, że samolot nie ma paliwa, może zakończyć się to tragedią - podkreśla Sebastian Wierciak.  

Po zajęciu miejsca za sterami, jeszcze na ziemi pilot powinien sprawdzić aparaturę samolotu - np. czy wysokościomierz ma odpowiednie wskazania, czy działa GPS. Warto pamiętać o spakowaniu tradycyjnych map - na wypadek awarii elektrycznych urządzeń nawigacyjnych. Ważnym elementem jest załadowanie samolotu. Należy sprawdzić ciężar oraz położenie środka ciężkości aby nie okazało się że samolot jest przeładowany co może drastycznie pogorszyć jego osiągi. Pozostaje jeszcze próba silników na różnych prędkościach obrotowych i poproszenie o zezwolenie na start.  

Szykując się do startu pamiętajmy, że wiele wypadków zdarza się w wyniku tzw. szkolnych błędów. Dlatego najlepszymi procedurami bezpieczeństwa są nieustanna dbałość o stan techniczny samolotu, ciągłe podnoszenie kwalifikacji przez pilotów oraz trzeźwe ocenienie umiejętności - zwłaszcza podczas lotów w nieznanych nam warunkach pogodowych, np. gwałtownej burzy. Naprawdę czasem lepiej zawrócić i wylądować na najbliższym lotnisku - zaznacza Sebastian  Wierciak.

W sytuacjach krytycznych, zagrażających życiu doradza się lądowanie w terenie przygodnym, np. pole, łąka ew. jezioro lub rzeka.

Nadesłał:

MultiComm

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl