Rama aluminiowa czy karbonowa?


Rama aluminiowa czy karbonowa?
2014-03-21
Jeszcze kilkanaście lat temu prym wśród materiałów, z których wytwarzało się ramy rowerowe, wiodła stal. Dziś rowerzyści wybierają głównie między aluminium a karbonem.

Rama to baza, szkielet roweru, na której opierają się wszystkie jego elementy. Jej geometria, ale także materiał, z którego jest wykonana wpływają na charakter produktu, komfort jazdy i możliwości, które daje nam rower. Najczęściej stosowanym obecnie materiałem do produkcji ram rowerowych jest aluminium. Tworzywo to charakteryzuje się przede wszystkim dużą sztywnością. Cecha ta zapewnia nam stabilność i solidność roweru. Z drugiej zaś strony, poprzez mniejszą elastyczność, wpływa na gorszą odporność na drgania. Jeżeli często jeździmy po wyboistych terenach lepsza dla nas może okazać się rama wykonana z bardziej elastycznego tworzywa.

Lżejsza alternatywa

Alternatywę dla aluminium stanowi karbon, czyli tworzywo wykonane z włókien węglowych. Materiał ten jest bardziej elastyczny niż aluminium, co wpływa na lepsze tłumienie drgań na nierównościach. Jest także druga, gorsza strona tej giętkości. Materiał jest mniej sztywny, przez co bardziej kruchy i wrażliwy na uderzenia. Rama karbonowa ma małą sztywność boczną, dlatego łatwiej od aluminiowej ulega zniszczeniom np. podczas upadku roweru. Co ważne, w razie uszkodzeń zazwyczaj nie da się jej naprawić - istnieje konieczność wymiany elementu na nowy. Jeżeli więc lubimy poszaleć na rowerze i zdarzało nam się uszkodzić ramę w poprzednich modelach, zastanówmy się czy szkielet karbonowy nie będzie dla nas za kruchy.

Dużą zaletą ram karbonowych jest mała podatność na korozję, przez co produkt nie wymaga wielu zabiegów konserwacyjnych.

Postaw na wagę

Wiele osób wybierając rower zwraca dużą uwagę na jego ciężar. Mniej kilogramów to łatwiejsza jazda, większa prędkość i zwrotność modelu. Większa waga z kolei to sztywniejsza konstrukcja, a zarazem większa stabilność jazdy. Rama wykonana z karbonu jest znacznie lżejsza niż ta stworzona z aluminium. Może ważyć nawet poniżej 1 kg. Jej lekkość cenią sobie profesjonaliści i osoby, dla których duże znaczenie ma prędkość osiągana na rowerze.

Rama aluminiowa jest cięższa od karbonowej, jednak około 2-3-krotnie tańsza. Jeśli rower ma nam służyć do celów rekreacyjnych, to będzie ona dla nas zupełnie wystarczająca i nie ma po co ponosić dodatkowych kosztów.

Nadesłał:

Kellys
http://www.kellysbike.com/PL/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl