Rozluźnij się! Jesteś w pracy!


Rozluźnij się! Jesteś w pracy!
2019-08-06
Praca kojarzy ci się ze stresem, zmęczeniem i przykrym obowiązkiem? A co, gdyby czekał tam na ciebie masaż, sesja relaksacyjna czy aromaterapia? To nie mrzonka. Firmy, w których tak się pracuje działają już także w Polsce.

Od kilku lat bierzemy przykład od światowych firm, jak Google czy Apple, w których czas między pracą i odpoczynkiem dzieli cienka granica, a mimo to nikt na tym nie traci, a wręcz wszyscy zyskują. W polskim biznesie również zaczynają liczyć się dobra energia, autentyczność, uczciwa motywacja, usługi i produkty tworzone z najlepszych składników. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się też idea samozarządzania, gdzie liczy się zdanie każdego członka zespołu i wszyscy kierują się podobnymi wartościami. W takich firmach panuje dobra atmosfera, a co za tym idzie, nie ma w nich rotacji. Ludzie po prostu lubią tam pracować! 

Przeczytaj również:

W firmie, jak w rodzinie

W firmie Ewy Melanii Gryt, która jako jedna z pierwszych w Polsce zajęła się produkcją wyrobów z konopi siewnych z własnych upraw (dziś wypuszcza je na rynek pod marką DobreKonopie.pl) wszyscy pracownicy codziennie stosują prozdrowotne olejki CBD i CBG. Bielskie przedsiębiorstwo Davis, które produkuje tkaniny do obić meblowych zapewnia swoim pracownikom masaże, warsztaty jogi i zdrową żywność. Zespół marki Ambasz – producenta kremów aromaterapeutycznych na co dzień stosuje aromaterapię na poprawę samopoczucia lub złagodzenia dolegliwości ciała i umysłu. To tylko kilka przykładów działań z polskiego podwórka, które są coraz bardziej popularne w firmach, bo przynoszą wymierne korzyści.

Mogę śmiało powiedzieć, że atmosfera i produkty z konopi sprawiają, że jesteśmy zespołem pozytywnie zakręconych, kreatywnych ludzi. I funkcjonujemy bardziej jak rodzina niż pracownicy na etatach. Olejki CBD i CBG działają kojąco na układ nerwowy, wspomagają koncentrację i polepszają samopoczucie. W efekcie pracuje się nam wszystkim lepiej – mówi Ewa Melania Gryt. – Nie wyobrażam sobie, żeby pracownicy firmy nie korzystali z olejków CBD i CBG, które są naszym flagowym produktem. Dzięki temu każdy dokładnie wie co sprzedajemy naszym klientom – dodaje.

Dobra energia, którą się u nas czuje, rodzinno-przyjacielskie relacje i dobry przykład idą „z góry”. Właściciel firmy ma zaufanie do zatrudnionych na różnych szczeblach specjalistów i pozwala nam na rozwinięcie skrzydeł. A to jest najlepsze paliwo dla rozwoju dla pracowników i dla firmy. Każdy z nas czuje, że jest traktowany jako człowiek – mówi Ewa Podhajska, kierownik ds. marketingu w bielskiej firmie Davis

Efekty takiego podejścia to nie tylko zaangażowanie w pracę, ale także wiązanie się z firmą na lata. – Ludzie po prostu nie odchodzą z naszej firmy, bo lubią w niej pracować - dodaje Podhajska.

Więcej niż trend

Takie firmy nie są już wyjątkami na polskiej mapie pracodawców. Agnieszka Szwejkowska, konsultant biznesowy, coach PCC i prezes Fundacji"Instytut Szczęścia”, twierdzi, że można mówić już o trendzie, a nawet o nowej rzeczywistości w polskich firmach. Przykładem są popularne „owocowe dni”, kiedy pracownicy przez cały dzień są zachęcani do spożywania owoców. W takim dniu nie chodzi oczywiście wyłącznie o dietę. Pracodawcy przekazują w ten sposób zespołowi, że zależy im na dobrym zdrowiu i samopoczuciu zatrudnionych ludzi, a nie tylko na ich efektywności. 

Istnieje szereg badań, które mówią o tym, że ludzie zdrowi i zadowoleni są lepszymi pracownikami, pracodawcy to wiedzą i takie działania im się po prostu opłacają - mówi Agnieszka Szwejkowska. - Niektóre firmy wręcz muszą dbać o pracowników, bo mają niedobory kadrowe. Tak się dzieje przede wszystkim w branży IT. Ci pracownicy mają lepiej już na starcie, od pierwszego dnia rekrutacji. 

Lepsze warunki to nie tylko szeroki wybór herbat, kaw i sposobów ich przygotowania w przerwie od pracy czy stoły do gry w piłkarzyki. To np. specjalne pokoje do odpoczynku i miejsca relaksu, które powstają na życzenie pracowników. Kluczem do zadowolenia pracowników jest badanie ich potrzeb i wychodzenie im naprzeciw.

Sama wynajmuję przestrzeń coworkingową i mamy tam nie tylko owocowe środy, ale i miejsce do medytacji, miejsce do drzemki, zajęcia jogi, języka angielskiego, spotkania, na których dzielimy się swoimi zasobami i uczymy się od siebie nawzajem czy biznesowe śniadania, kiedy możemy jeść przygotowane przez firmę dania i się poznawać -wylicza Szwejkowska. - To są działania, które budują społeczność o inne wartości, niż tylko wynik i wskaźniki biznesowe. 

Pracodawcy budują społeczność również przez różnego rodzaju wydarzenia integracyjne. Są to tzw. święta firmy, dni związane ze szczególnym wydarzeniem, rocznicą, ważnymi osobami w firmie. Wspólna celebracja tych wydarzeń to głównie dbanie o atmosferę, pracowników i tworzenie kultury pracy.

Wspólna misja buduje zaangażowanie

Marek Wzorek, executive i biznes coach, wykładowca i współzałożyciel firmy ecoCoach podkreśla, że współcześnie pracownicy, którzy spędzają w firmie średnio po osiem godzin dziennie, chcą się tam rozwijać i czuć dobrze. Dlatego dobra atmosfera i relacje są bardzo wysoko na liście wartości kandydatów. Z kolei pracodawca chce widzieć zaangażowanie i wymierne efekty. Z doświadczeń Marka Wzorka wynika, że do dojrzałego połączenia tych dwóch aspektów najczęściej dążą właściciele firm, którzy chcą szybko je rozwijać oraz ci, którzy narzekają na brak zaangażowania pracowników.

- Brak zaangażowania często bierze się z różnych wartości i celów, różnej misji oraz wizji, którą mają pracownicy i pracodawca. Bywa też efektem tego, że pracownicy nie wiedzą, dlaczego robią to co robią. Do zaangażowania potrzebna jest spójność w postrzeganiu wartości firmy i obopólne zaufanie – wyjaśnia Wzorek.

Dobra wiadomość to ta, że styl prowadzenia firmy można zmienić na każdym etapie jej działalności poprzez pracę nad swoimi wartościami, każdego indywidualnie oraz wszystkich, jako firmy. Wzorek podkreśla, że w biznesie nie da się uciec od fundamentalnych pytań takich jak: co jest dla ciebie ważne w życiu? Co jest ważne w życiu twoich pracowników? Jakie są potrzeby twoich klientów? Jeśli potrafią je sobie zadać właściciele przedsiębiorstwa, odpowiedzi przełożą się na jego wartości i przyniosą pożądane zmiany.

***

Pracodawco zadbaj o atmosferę i więcej swobody

Dobra atmosfera nie musi się kojarzyć z lenistwem, jeśli w firmie są wspólne cele i wartości, pracownicy są traktowani dojrzale i czują pokładane w nich zaufanie. Dobra atmosfera to autentyczna wartość w firmie i istnieje szereg sposobów, na które można ja wyrazić i przyciągnąć najlepszych pracowników. Zaczynając od aranżacji miejsca pracy, z wydzielonymi strefami ciszy i rozmów, tak aby ludzie wzajemnie sobie nie przeszkadzali. Oprócztradycyjnych biurek w pomieszczeniach mogą stać biurka do pracy stojącej, sofy i pufy. Pracownicy doceniają też możliwość bezpośredniej komunikacji z managerami na wyższych szczeblach, wspieranie i umożliwianie wprowadzenia w życie ich własnych pomysłów. Dla wielu osób dużym udogodnieniem jest możliwość pracy zdalnej chociaż jeden dzień w tygodniu i elastyczne godziny pracy. Ważne są też imprezy integracyjne, przy czym nie muszą to być za każdym razem wielkie festyny. Wystarczy, że będą to spotkania przy grillu, aby umożliwić poznanie się i nawiązanie bliższych relacji.

 

 

 

***

DobreKonopie.pl to marka polskiej spółki General Hemp Marketing, która jest jednym z prekursorów wyrobów z konopi siewnych (Cannabis Sativa inaczej: włóknistych / przemysłowych) w Polsce. Od 2001 roku prowadzi badania tej rośliny, obecnie produkuje z niej całą gamę suplementów i wyrobów żywnościowych. Marka prowadzi też kampanię edukacją na temat konopi siewnych, której celem jest przywrócenie im dobrej opinii w polskim społeczeństwie.



Nadesłał:

embro

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl