Sztuka oprawiona w szkło
W kwietniu br. w Pałacu Królewskim w Mediolanie otwarto wystawę dzieł sztuki jednego z najważniejszych artystów włoskiego renesansu: Bernardino Luiniego. Najcenniejsze z 200 zgromadzonych obrazów i rzeźb eksponowane są za szkłem.
I nie jest to zwykłe szkło, tylko produkt „szyty na miarę", czyli laminowane antyrefleksyjne szkło Pilkington OptiViewTM Protect OW wykonane z superbezbarwnego szkła. Renesansowe dzieła w szklanej oprawie i pozostałe eksponaty można oglądać na mediolańskiej wystawie do połowy lipca br.
Zainagurowana 9 kwietnia br. wystawa pt. „Bernardino Luini e i Suoi Figli" (Bernardino Luini i Synowie) w Pałacu Królewskim w Mediolanie to największa do tej pory prezentacja prac tego XVI-wiecznego artysty i jego potomków. Zebrano 200 prac ich autorstwa, głównie obrazów, które stanowią cenny dorobek włoskiego renesansu. Dzieła stworzone ponad 500 lat temu i zgromadzone na tak dużej wystawie musiały zostać właściwie zabezpieczone zarówno przed warunkami atmosferycznymi, jak i przed kradzieżą. Jednocześnie należało je wyeksponować w taki sposób, aby odwiedzający mogli je bez problemu podziwiać. I właśnie w tym miejscu sztuka, czyli obrazy i rzeźby Bernardino Luiniego, połączyły się ze szkłem marki Pilkington, tworząc doskonałą kombinację artystyczno-użytkową. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu firmy Pilkington Italia, należącej do NSG Group, która jako sponsor techniczny wystawy, przekazała laminowane antyrefleksyjne szkło Pilkington OptiViewTM Protect OW do oprawy 18 obrazów i rzeźb prezentowanych w Pałacu Królewskim w Mediolanie.
Pilkington OptiViewTM Protect OW to laminowane, obustronnie powlekane szkło o bardzo niskiej refleksyjności (ok. 2%; dla porównania - dla szkła laminowanego bez powłoki antyrefleksyjnej wskaźnik ten kształtuje się na poziomie ok. 8%). Brak refleksów sprawia, że przedmioty za szkłem są doskonale widoczne, bez żadnych zakłóceń wynikających z załamania światła. Ten rodzaj szkła charakteryzuje się również bardzo wysoką przepuszczalnością światła (powyżej 90%). Dodatkowym atutem wizualnym szkła użytego do oprawy dzieł sztuki na mediolańskiej wystawie jest fakt, że zostało ono wykonane na substracie z superbezbarwnego szkła Pilkington OptiwhiteTM. Szkło to pozbawione jest charakterystycznego zielonkawego odcienia, co jeszcze bardziej poprawia widok przedmiotów za szkłem.
Szkło Pilkington OptiViewTM Protect OW idealnie nadaje się do ochrony dzieł sztuki, bowiem powłoka antyrefleksyjna zatrzymuje 99% promieniowania UVA i UVB. Promieniowanie ultrafioletowe przyczynia się m.in. do utraty walorów barwnych i pigmentów, rozkładu spoiw i werniksów, a także zmian strukturalnych (np. pękania warstw malarskich). Szkło wybrane do oprawy dzieł sztuki na mediolańskiej wystawie sprawdza się także doskonale z punktu widzenia bezpieczeństwa. Użyte szkło Pilkington OptiViewTM Protect OW ma grubość 12,8 mm i spełnia wymagania klasy odporności P2A, co zapewnia ochronę przed atakiem. W wypadku pęknięcia szkło jest utrzymywane w całości przez folię PVB, zapewniając optymalną ochronę dzieł sztuki.
Na wystawie „Bernardino Luini e i Suoi Figli" za szkłem Pilkington OptiViewTM Protect OW prezentowane są takie obrazy z kolekcji renesansowego malarstwa jak m.in. „Madonna z Dzieciątkiem i Aniołem", „Madonna z Dzieciątkiem między Świętymi", „Święta Barbara", „Święta Katarzyna", „Święty Bernardyn", „Święty Antoni" a także rzeźby autorstwa Bernardino Luiniego. Wystawa w Pałacu Królewskim w Mediolanie będzie otwarta do 13 lipca br.
Fot. Andrea Scuratti