www do liflingu? Najpierw sprawdź, co nie działa
Jeśli intuicyjnie odnosisz wrażenie, że serwis www twojej firmy nie spełnia wymogów, jakie stawia współczesny Internet, najprawdopodobniej masz rację. Warto w tym momencie skorzystać z rady specjalistów, którzy zadecydują, czy stronę należy przebudować, czy też stworzyć od podstaw nową.
- Ostatnio wiele firm i organizacji krytycznie przygląda się swoim serwisom internetowym - mówi Michał Kuzborski z agencji interaktywnej Lama Media. - Coraz częściej firmy chcą nie tyle zbudować nową stronę, co odświeżyć starą. Istotna jest dla nich ładniejsza grafika, intuicyjna nawigacja, a także optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek - wylicza. Tak daleko idące zmiany najlepiej poprzedzić gruntowną analizą.
Krok 1: Pokaż mi swój serwis, powiem Ci kim jesteś - czyli audyt internetowy
Audyt internetowy to inaczej analiza serwisu pod kątem jego budowy i jakości treści. Z tej nowej na polskim rynku usługi korzystają firmy, które potrzebują obiektywnej, specjalistycznej oceny swoich witryn. - Często można zaobserwować naprawdę ciekawe przypadki - mówi Michał Kuzborski. - Zdarzają się poważne firmy, które na swoich witrynach wykorzystują kradzione zdjęcia albo szablony. Gdzieniegdzie nawet widać niewprawnie usunięte logo portalu, z którego pobrano fotografię. Powtarzającym się problemem jest niewłaściwe formatowanie i dobór treści, a także nawigacja, która zamiast ułatwiać, utrudnia użytkownikowi dotarcie do najważniejszych materiałów. - Poprawa treści to często najtańsza i najszybsza zmiana, która może pomóc odnieść sukces w Internecie - mówi Michał Kuzborski. - Świadomość korzyści, jakie niesie ze sobą np. optymalizacja tekstów pod kątem wyszukiwarek jest coraz wyższa. Gorzej wygląda kwestia formatowania pod kątem użytkownika internetowego -niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak bardzo jest ono istotne.
Podczas audytu pod uwagę bierze się layout strony, zamieszczone na niej teksty i materiały, a także nawigację serwisu, czasem proces powiązany jest z równolegle prowadzonym audytem technologicznym. Agencje wykorzystują przy tym specjalistyczne metody badawcze, przeprowadzają też testy z udziałem użytkowników. Audyt kończy się sformułowaniem rekomendacji, które otrzymuje klient. Wynik jednoznacznie wskazuje, jakie elementy serwisu należy poprawić.
Wiedza na temat słabych stron serwisu to nie wszystko. Aby przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem, niezbędne jest podjęcie działań w kierunku zmian. Co zatem dalej? - Wszystko zależy od danej firmy - mówi Michał Kuzborski. - Albo po przedstawieniu rekomendacji szkolimy klienta z tworzenia materiałów do sieci, albo sami przygotowujemy odświeżoną wersję serwisu - dodaje.
Krok 2: Treść w rękach profesjonalistów, czyli content management
Audyt internetowy to często dopiero pierwszy krok w stronę zmian witryny. Kolejnym jest przygotowanie jej treści. Niezwykle ważne są umieszczane w serwisie teksty, które muszą spełniać konkretne wymogi. - Z badań wynika, że internauta te same teksty inaczej czyta w postaci wydruku, a inaczej na ekranie monitora. W tym przypadku można mówić o „skanowaniu" przez użytkownika serwisu - mówi Michał Kuzborski. - Jeśli mają być one chętnie i szybko czytane, należy przygotowywać je z uwzględnieniem reguł copywrtingu internetowego - dodaje.
Wiele firm trudne zadanie, jakim jest tworzenie tekstów, powierza agencjom interaktywnym, w ramach usługi content management. Zakres tej ostatniej można dowolnie zwiększać w zależności od wymogów prowadzonego przez firmę serwisu. Mogą być to zarówno teksty, jak i bardziej zaawansowane materiały multimedialne, do przygotowania których potrzeba specjalistycznego sprzętu i wiedzy. To wygodne rozwiązanie zarówno dla firm komunikujących się z internautami poprzez rozbudowane technologicznie witryny, jak i organizacji, które ze względu na ograniczenia czasowe, wolą powierzyć tworzenie i aktualizację treści serwisów firmom zewnętrznym.
Kiedy lifting, a kiedy nowa witryna?
Nie każdy serwis można odświeżyć. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku zapóźnionych technologicznie stron. - W trakcie audytu nierzadko okazuje się, że zakres zmian jest tak duży, że rekomendujemy budowę nowej witryny - mówi Michał Kuzborski.
Tę cenną radę należy potraktować poważnie i ...postawić stronę na nowo. Zarówno bowiem biznes, jak i Internet, coraz częściej idące ze sobą w parze, rządzą się konkretnymi regułami, których ignorowanie może drogo kosztować.
Informacje o Lama Media
Agencja interaktywna Lama Media zajmuje się przygotowywaniem zróżnicowanych kreacji internetowych. Jest także właścicielem, pomysłodawcą i realizatorem jednego z największych polskich portali studenckich - studente.pl (dawniej e-lama.pl). Agencja oferuje kompleksowe usługi - od projektowania i realizacji stron WWW dla biznesu i instytucji publicznych, poprzez systemy intranetowe, kampanie promocyjne i konkursy internetowe, po gry przeglądarkowe. Lama Media specjalizuje się w zaawansowanych usługach związanych z kompleksową obsługą serwisów internetowych (treść, grafika, animacja, film, koncepcja rozwoju). Obecnie firma zarządza kilkunastoma serwisami internetowym, przeprowadza także audyty internetowe oraz współorganizuje Akademię Dziennikarstwa Internetowego.
W portfolio agencji Lama Media znajdują się m.in. Urząd Miejski Wrocławia, Multikino, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Wrocławskie Centrum Badań EIT Plus, Cheminst Polska, Medicus, Centrum Sztuki Impart, Proximity Polska, Wyższa Szkoła Zarządzania „Edukacja".
W 2007 roku podczas Webstar Festival agencja Lama Media otrzymała nagrodę za portal e-lama.pl, który otrzymał tytuł najlepszej strony edukacyjnej 2007 roku.
Nadesłał:
Profitcomms
|