5 sprawdzonych sposobów na rekrutację specjalistów IT


2018-01-12
Specjaliści IT, szczególnie mocno wyspecjalizowani, to kandydaci bardzo pożądani na rynku pracy. Jak poradzić sobie z ich rekrutacją?

Specjaliści IT, szczególnie mocno wyspecjalizowani, to kandydaci bardzo pożądani na rynku pracy. I to pomimo faktu, że zatrudnienie w sektorze rośnie nieustannie. Jak podał niedawno Puls Biznesu, w drugim kwartale 2017 roku liczba pracowników branży IT w Polsce była o prawie 30 procent wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak poradzić sobie z ich rekrutacją?



- Specjaliści IT cenią sobie spokój, ale ważne jest dla nich towarzystwo innych, choć wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy. To krzywdzący stereotyp - uważa Katarzyna Majewska, Recruitment Manager Poland Global Delivery Center Fujitsu w Łodzi.

Majewska od lat zajmuje się rekrutowaniem specjalistów IT, m.in. do działu Remote Infrastructure Management (RIM), jednej z kilku linii biznesowych firmy. Na podstawie swojego doświadczenia wskazuje pięć ważnych obszarów, o które powinien zadbać pracodawca, jeśli chce skutecznie zatrudniać najlepszych ekspertów z branży technologicznej.

1. Zaoferuj możliwości rozwoju. Specjaliści IT niemal zawsze na rozmowie kwalifikacyjnej pytają o możliwości poszerzania swoich kompetencji. Część z nich chce dalej rozwijać się w technologii, w której się specjalizuje, podczas gdy inni wybierają szkolenia z innych obszarów, w poszukiwaniu zmiany. Firma, która chce skutecznie rekrutować inżynierów i administratorów IT, a potem cieszyć się zadowolonymi pracownikami, powinna zadbać o to, by mogli oni ciągle się rozwijać, a najlepiej wspierać ich w tym, oferując dofinansowanie szkoleń i certyfikacji. Duże znaczenie ma też to, czy projekt, w którym pracować ma dany kandydat, jest atrakcyjny z jego punktu widzenia, bo to także pobudza do rozwoju.

2. Podejmij współpracę z uczelniami. Szczególnie w przypadku rekrutowania osób na stanowiska, które nie wymagają dużego doświadczenia, dobrym pomysłem jest rozpoczęcie współpracy z lokalnymi uczelniami wyższymi - na przykład na zasadzie programów ambasadorskich, które ostatnio stają się coraz popularniejsze, bo dają studentom możliwość nabywania nowych kompetencji, a firmom zapewniają obecność ich przedstawicieli na uczelniach. Pokazują oni, czym zajmuje się dany pracodawca i mówią o tym, kto może znaleźć u niego zatrudnienie.

Ale możliwości na współpracę biznesu z uczelniami jest wiele. Niektóre firmy decydują się na szerzej zakrojone działania. Fujitsu w Łodzi otworzyło na przykład razem ze Społeczną Akademią Nauk kierunek studiów Komunikacja i języki obce w IT, wychodząc z założenia, że absolwenci polskich uczelni wyższych są bardzo zdolni, ale często brak im praktycznej wiedzy, która jest potrzebna na początku kariery zawodowej.

Niewielu przedstawicieli biznesu zdaje sobie jednak sprawę z tego, że współpraca z uczelniami może wspierać też proces rekrutowania doświadczonych specjalistów IT, a nie tylko tzw. entry level. Fujitsu, realizując ten cel, objęło patronatem nowy kierunek studiów podyplomowych: Administrowanie systemami operacyjnymi i serwerami baz danych. Celem studiów jest w szczególności przygotowanie słuchaczy do pracy na stanowisku administratora systemów operacyjnych Windows Server oraz administratora serwerów baz danych SQL Server. Firma zachęca do udziału w studiach pracowników, umożliwiając im w dalszej kolejności poziome awanse w strukturach organizacji. Wpływa to na zainteresowanie kandydatów, którzy chcą rozwijać się w firmie oferującej im takie możliwości. Wykładowcy są praktykami - pracownikami linii biznesowej Remote Infrastructure Management.

3. Wykorzystuj różne kanały rekrutacyjne. Podobnie jak przy pozyskiwaniu kandydatów do pracy w innych branżach, w przypadku IT także Istnieje wiele możliwości dotarcia do kandydatów. Tyle tylko, że tutaj ich odpowiedni dobór ma szczególnie duże znaczenie.

Warto rozważyć w firmie wprowadzenie programu poleceniowego, który zmotywuje obecnych pracowników do wsparcia rekrutacji.

Nie można zapominać także o rekrutacji wewnątrz organizacji. W przypadku linii biznesowej RIM Poland GDC Fujitsu w Łodzi 30 procent specjalistów od zarządzania serwerami zatrudnionych obecnie w linii pochodzi właśnie z rekrutacji wewnętrznej.

4. Zaproponuj wsparcie dla nowych pracowników. Podjęcie pracy w danej organizacji wiąże się w przypadku niektórych kandydatów z koniecznością przeprowadzki, czasem nawet za granicę. Warto już na etapie rekrutacji poinformować o wsparciu, które nasza firma może zaproponować. Nie zawsze musi to być pomoc finansowa w formie programu relokacyjnego. Często dobrym pomysłem jest chociażby znalezienie wewnątrz organizacji osoby, która pomoże nowemu pracownikowi odnaleźć się w nowej pracy, w nowym mieście czy kraju. Specjaliści IT bardzo cenią sobie taką pomoc.

5. Zadbaj o komfort w biurze. Raport Grupy Nowy Styl pokazał, że biuro ma olbrzymie znaczenie dla specjalistów IT. Wśród cech idealnego biura znalazły się m.in. przestronna, dobrze wyposażona kuchnia, w której zmieścić się może cały zespół projektowy, by swobodnie porozmawiać na tematy niezwiązane z pracą. Szczególnie ważne jest to, by biuro łączyło dwie strefy - z jednej strony pozwalało na wytężoną pracę, a z drugiej zapewniało możliwość odpoczynku. Powinno być poza tym dobrze oświetlone i zielone, bo rośliny sprzyjają dobrej atmosferze w miejscu pracy. Komfortowe biuro jest zatem sporym atutem. Warto w nie inwestować, a podczas rekrutacji zwracać kandydatom uwagę na to, co możemy zaproponować im w tym zakresie.

Nadesłał:

Linkleaders

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl