5 wskazówek, jak skutecznie zarządzać zespołem


2015-09-18
Nawet zespół najbardziej doświadczonych i kompetentnych osób, nie będzie pracował efektywnie bez odpowiedniego nadzoru. Chcesz być dobrym liderem? Poznaj sposoby, które Ci pomogą osiągnąć ten cel.

5 wskazówek, jak skutecznie zarządzać zespołem

Nawet zespół najbardziej doświadczonych i kompetentnych osób, nie będzie pracował efektywnie bez odpowiedniego nadzoru. Chcesz być dobrym liderem? Poznaj sposoby, które Ci pomogą osiągnąć ten cel.

1. Integracja zespołu

Ciężko jest zarządzać grupą ludzi, którzy się nie lubią, bądź nie znają wystarczająco dobrze. Firmowe imprezy integracyjne to tylko jeden ze sposobów, dzięki któremu Twój zespół nawiąże bliższe relacje oraz zacznie dostrzegać wspólny cel podejmowanych działań. Dobra integracja zwiększa zaufanie grupy, ogranicza ilość konfliktów oraz polepsza współprace.  

2. Motywowanie

Jeśli jesteś liderem, do Twoich głównych zadań należy nie tylko stawianie jasnych celów oraz szukanie sposobów ich realizacji, ale przede wszystkim motywowanie swojego zespołu. Wielu managerów zapomina, że pochwala ustna jest jedną z najbardziej skutecznych metod motywowania pracowników. Widzisz, że Twoi pracownicy dobrze wykonali zadanie? Powiedz o tym głośno. Wbrew pozorom nagrodą nie musi być wyłącznie dodatkowe wynagrodzenie.

3. Komunikacja

Komunikacja na linii pracownik-przełożony jest kluczowa dla poprawnego działania przedsiębiorstwa. Wzajemne relacje w firmie powinny być oparte na szacunku oraz akceptacji wszystkich członków zespołu. Najistotniejszą zaletą dobrej komunikacji, jest umiejętność rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji spornych. Otwarte wyrażanie swoich emocji, stosowanie konstruktywnej krytyki oraz umiejętność chwalenia to tylko niektóre elementy skutecznej komunikacji. Dobrym pomysłem na poprawę relacji w grupie są firmowe imprezy integracyjne. Dzięki nim pracownicy mają szansę porozmawiać na mniej formalne tematy, co ułatwia późniejszą komunikację na gruncie zawodowym.

4. Jasne zasady

Delegowanie zadań jest kolejnym obowiązkiem lidera. O czym powinieneś pamiętać podczas podziału pracy? Przede wszystkim dostosuj rodzaj zadań ora ich ilość do każdego pracownika. To ważne, aby każda osoba w zespole miała poczucie, że wykonuje te zadania, w których czuje się najlepiej. Podobnie jest z przydzielaniem zakresu odpowiedzialności. Ustal jasne cele oraz sposoby ich oceniania i egzekwowania. Pracownicy, którzy wiedzą, jak mają postępować, są mniej zestresowani i nie boją się, że popełnią błąd.

5. Konsekwencja w działaniu

Stosujesz system kar i nagród? Używaj go konsekwentnie, bez względu na to, którego pracownika będziesz chciał wyróżniać lub skrytykować. Pracownicy muszą wiedzieć dokładnie, czego od nich oczekujesz. Budowanie autorytetu nie jest łatwym zadaniem, wymaga bowiem czasu i dużego zaangażowania z twojej strony. Pamiętaj, że zasady, które wprowadzasz, dotyczą również Ciebie. Jako lider nie przestajesz być częścią swojego zespołu.





Nadesłał:

henryk.frolena

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl