Interakcja w sieci WWW
Interakcja w sieci WWW nie kończy się na formularzach, które stanowią jedną z najpopularniejszych form interakcji. Nowe, zaawansowane cechy WWW dostarczają jeszcze więcej możliwości.
Interakcja to możliwość wymiany informacji pomiędzy użytkownikiem a serwerem WWW. Tradycyjne media, takie jak telewizja, nie są w najmniejszym stopniu interaktywne. Odbiorca może tylko siedzieć i patrzeć na to, co jest nadawane przez stację TV.
Poza możliwością zmiany kanału, nie masz jednak zbytniej kontroli nad tym, co oglądasz. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę możliwości WebTV, usługi umożliwiającej interaktywne korzystanie z telewizji oraz zapewniającej dostęp do Internetu i poczty elektronicznej, telewizja zyskuje zupełnie nowy wymiar.
Sieć WWW jest z założenia interaktywna; sama czynność wybierania połączenia i przechodzenia do innej strony, znajdującej się w zupełnie innym miejscu sieci, jest formą interakcji. Jednakże, oprócz tej prostej interakcji, WWW umożliwia komunikowanie się z ludźmi publikującymi strony oraz z ich odbiorcami.
Tworzone strony internetowe mogą przykładowo zawierać interakcyjne formularze, które mogą wypełniać czytelnicy. Formularze te posiadają takie elementy, jak pola tekstowe, przyciski radiowe lub proste menu z różnymi obiektami. Kiedy formularz zostaje „wysłany", wpisane informacje są przesyłane z powrotem do serwera, z którego pochodzi strona. Rysunek 1.6 pokazuje przykład formularza ekranowego Wydawnictwa Helion (dzięki niniejszej książce nauczysz się, jak stworzyć taki formularz).
Jako osoba publikująca informacje w sieci WWW, możesz używać formularzy do wielu różnych celów, na przykład:
- aby zebrać opinie na temat własnej strony,
- aby zebrać informacje o czytelnikach swojej strony (dane demograficzne, przeglądowe czy jakiekolwiek inne), takie dane możesz następnie zgromadzić w bazie, tworzyć różnego rodzaju statystyki, w zasadzie możesz z nimi zrobić, co tylko zechcesz,
- aby udostępnić użytkownikom sieci formularz zamówienia produktów czy też innych usług dostępnych w WWW,
- aby tworzyć „księgi gości" i systemy konferencyjne, umożliwiające czytelnikom umieszczanie własnych informacji na Twoich stronach. Tego typu systemy umożliwiają czytelnikom kontakt nie tylko z autorem, ale także z innymi odbiorcami stron.