Jak przygotować się do treningu biegowego, aby zapobiec kontuzjom?


2019-08-13
Oczywiste jest, że ruch to zdrowie, lecz zawsze istnieje ryzyko wystąpienia kontuzji. Bieganie wydaje się łatwym sportem, niestety brak odpowiedniego przygotowania oraz wiedzy na temat techniki biegania, może przyczynić się do powstawania kontuzji.

Co warto wiedzieć o bieganiu?

Przede wszystkim warto wiedzieć, że bieganie obciąża stawy prawie o połowę mocniej niż podczas chodzenia. Najbardziej obciążone są stawy kolanowe, później skokowe. Przed rozpoczęciem treningów biegowych należy zadbać o wzmocnienie stawów kolanowych, poprzez ćwiczenia mięśni czworogłowych oraz dwugłowych uda. Dzięki silnym mięśniom ud, kolana są bardziej stabilne i mniejsze jest ryzyko kontuzji. Osoby ze znaczną nadwagą powinny mieć na względzie to, że ich stawy są jeszcze bardziej podatne na urazy, dlatego zaleca się bieganie po miękkim podłożu, nie po asfalcie.

Nie bez znaczenia jest technika biegania- pięta nie powinna być pierwszym punktem kontaktu z podłożem. Krok biegowy powinien rozpoczynać się od śródstopia, zmniejsza to obciążenie na stawy. Poza tym przed bieganiem zalecana jest rozgrzewka stawów i rozciąganie mięśni.

Jakie buty i odzież do biegania?

Buty do biegania powinny być dostosowane do nawierzchni, po której zamierzamy biegać. Jeśli będzie to asfalt- buty powinny mieć podeszwę o większej amortyzacji. Warto pamiętać, że lepiej wybrać buty o rozmiar większe, ponieważ stopy podczas biegania mogą puchnąć, a wtedy łatwiej o bolesne odciski lub otarcia skóry. Aby wybrać odpowiednie obuwie, można skorzystać ze specjalnej ścieżki podometrycznej lub specjalnej analizy chodu, które można wykonać w różnych ośrodkach sportu lub sklepach dla biegaczy.

Ubrania do biegania także mają duże znaczenie dla komfortu i zdrowia biegacza. Biegać można zawsze- latem, zimą, podczas deszczu, dlatego warto mieć specjalną odzież na każdą pogodę. Przyda się bielizna termoaktywna, kurtka przeciwdeszczowa, czapka oraz nieprzemakalne buty.

Najczęstsze urazy biegaczy.

Kontuzje mogą się zdarzyć nawet mimo prawidłowego przygotowania. Czasem jest to wina zbyt intensywnego planu treningowego. Może dojść do różnego rodzaju urazów. Najczęściej są to zwichnięcia, skręcenia stawu skokowego i urazy kolana. Wtedy należy odpoczywać i zgłosić się do lekarza, ponieważ być może konieczne będzie unieruchomienie. Poza tym często zdarzają się urazy ścięgna Achillesa, bóle pięty oraz zapalenie okostnej kości piszczelowych. Ból po urazie i stan zapalny złagodzą niesteroidowe leki przeciwzapalne np. Dexak sl, Opokan, Mel.



Nadesłał:

NoweArtykuły

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl