Jak stworzyć funkcjonalną strefę wejściową?
Wejście i wjazd to kluczowe strefy posesji, muszą być zatem dobrze zaplanowane, aby można było wygodnie z nich korzystać. Dużą rolę odgrywają również odpowiednio dobrane materiały nawierzchniowe w postaci płyt czy kostek. Podpowiadamy, jak dokonać właściwego wyboru.
Wejście i wjazd to kluczowe strefy posesji, muszą być zatem dobrze zaplanowane, aby można było wygodnie z nich korzystać. Dużą rolę odgrywają również odpowiednio dobrane materiały nawierzchniowe w postaci płyt czy kostek. Podpowiadamy, jak dokonać właściwego wyboru.
Umiejscowienie wejścia czy wjazdu na posesję wynika zwykle z położenia drogi publicznej, na co najczęściej nie mamy żadnego wpływu. To, o czym realnie możemy decydować, to szerokość i położenie bramek wejściowej oraz wjazdowej. Przyjmuje się, że powinny być one zlokalizowane blisko siebie. Dobrą praktyką jest zaplanowanie najpierw ogrodzenia wraz z bramkami. Na początku wytyczamy je w terenie, a następnie wyznaczamy położenie bramy oraz furtki. To właśnie w ich kierunku będziemy budować chodnik do drzwi domu oraz podjazd. Następnie wykonujemy fundament ogrodzenia oraz osadzamy pręty zbrojeniowe. Część z nich, czyli te pionowe, będą wyznaczać miejsca budowy słupków w ogrodzeniu. Pamiętajmy, że to właśnie do słupków w przyszłości montowane będą przęsła, furtki oraz brama. Na wyznaczeniu ogólnego zarysu należy w tym momencie poprzestać, a prace nad ogrodzeniem dokończyć dopiero po wytyczeniu przebiegu podjazdu. Jest to proste, gdy już wiadomo, gdzie będą wyjazdy i wyjścia z posesji. Teraz należy odpowiednio przemyśleć spadki nawierzchni, tak aby odprowadzanie wody z posesji było prawidłowe, a gdy już to zrobimy – wykonać podbudowę pod przyszłą nawierzchnię. Później, w zależności od zaawansowania wszystkich prac, rekomenduje się dokończenie ogrodzenia, a następnie wykonanie nawierzchni. W ten sposób dochodzimy do kolejnej kwestii, czyli jak i z czego powinien być zbudowany podjazd i alejki?
Podjazd na medal, czyli jaki?
Każdy kierowca wie, że im większa przestrzeń manewrowa, tym lepiej. Niestety tak jak różne są umiejętności kierowców, tak odmienna może być również wielkość powierzchni, jaką dysponujemy na budowę podjazdu. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, jakie wymiary powinna mieć minimalna przestrzeń manewrowa. Powszechnie uznaje się, że musi być ona nieco większa od standardowego miejsca parkingowego, które mierzy 2,3 na 5 metrów. Jednak ze względów praktycznych zaleca się, aby jego szerokość była nie mniejsza niż 3 metry, a długość – 6 metrów. W zależności od tego, czy podjazd jest płaski czy też prowadzi do garażu podziemnego, należy właściwie rozplanować odwodnienia. Można je zbudować w formie liniowej, zastosować ażurowe kostki i płyty albo te ze specjalnymi wypustkami, które wymuszają powstanie przestrzeni biologicznie czynnej. Należy do nich tegoroczna nowość na rynku– kostka ekologiczna Polbruk Ekotriada, która umożliwia bezpośrednie odprowadzanie deszczówki do gruntu. Ma minimalistyczny charakter i doskonale pasuje do nowoczesnej architektury. Przestrzeń biologicznie czynną wyznaczają wypustki umieszczone na bokach kostek i wynosi ona do 14% nawierzchni. Rozsądnym pomysłem jest też rozważenie budowy podgrzewanego podjazdu, co doskonale sprawdzi się zimą. Do budowy krótkich odcinków i tych o małym nachyleniu, zwykle stosuje się maty lub kable grzejne układane na szerokość rozstawu kół samochodu. W przypadku podjazdów długich i o dużym nachyleniu oraz wysokim natężeniu ruchu, specjaliści zalecają układanie systemu grzewczego na całej powierzchni. Zastosowanie rozwiązań antyoblodzeniowych wpływa również pozytywnie na trwałość i wygląd nawierzchni betonowej, gdyż eliminuje konieczność używania agresywnych środków do rozpuszczania lodu i śniegu.
Najważniejsza ścieżka na posesji
Skoro już wiemy jak powinien wyglądać idealny podjazd, warto zastanowić się, jak zaplanować perfekcyjną alejkę od furtki aż do drzwi. Jest to zdecydowanie najważniejsza ścieżka na posesji. Zwykle ma ona charakter typowo pieszy. Zaleca się, żeby jej szerokość była nie mniejsza niż 120 do 150 cm. Pozwala to na swobodne korzystanie z niej równocześnie przez dwie osoby poruszające się w przeciwnych kierunkach. Poza tym większość architektów wskazuje, że powinna mieć nawierzchnią jednolitą, gdyż zwykle pełni również funkcję transportową. To właśnie z niej korzystamy wnosząc do domu zakupy, meble czy wjeżdżamy wózkiem wracając ze spaceru z dzieckiem (chyba, że główna „linia dostaw” prowadzi przez podjazd i garaż). Poza samą szerokością, ze względów bezpieczeństwa i estetyki, warto zwrócić uwagę na odpowiednie oświetlenie alejki. Możemy je zrealizować za pomocą wysokich lub średnich lamp. Jednak ciekawszą alternatywą wydają się taśmy LED zamontowane w obrzeżach, takich jak np. Flesz. Elementy te mają kształt odwróconej do góry nogami litery „L”, pod której daszkiem bez problemu można ukryć paski oświetleniowe.
Dobierz właściwie grubość!
Dobór odpowiednich wymiarów podjazdu czy szerokości ścieżki nie są jedynymi wyzwaniami, z którymi musimy się zmierzyć, chcąc zbudować perfekcyjną drogę wjazdu czy wejścia na posesję. Do realizacji obydwu nawierzchni trzeba jeszcze dobrać właściwe kostki i płyty betonowe. Ważna jest zwłaszcza ich grubość. Na alejce, po której poruszają się wyłącznie piesi, może być ona dowolna. Warto jednak zwrócić uwagę na wielkość płyt. Duże elementy gwarantują wygodę poruszania się po alejce i prezentują się bardzo efektownie. Do budowy chodnika możemy użyć np. wielkoformatowych, kwadratowych płyt Bosso o boku 60 cm oraz grubości 4,5 cm. Ciekawą alternatywą może być też Plano, czyli kwadratowa płyta o boku 80 cm i Plano Mix występujące w trzech rozmiarach. Grubość elementów nawierzchni będzie miała natomiast dużo większe znaczenie w przypadku podjazdu. Trzeba pamiętać o tym, że im grubsza płyta, tym większe możliwości przenoszenia obciążeń. Kostki o grubości 6 cm, takie jak na przykład Polbruk Commix, będą idealne do ruchu lekkiego, czyli samochodów do 3,5 tony. Z kolei te o grubości 8 cm lub większej, przy zastosowaniu odpowiedniej podbudowy, będą w stanie sprostać ruchowi pojazdów o większej masie, czyli maszyn budowlanych i ciężarówek. Bardzo często zdarza się tak, że płyty występują w kilku grubościach, przez co są bardzo uniwersalne. Doskonałym przykładem jest płyta Polbruk Bosso (4,5 i 8 cm grubości) i Polbruk Metrik (6 i 8 cm grubości). Dzięki temu można z nich ułożyć alejkę od furtki do drzwi domu, jak i podjazd. Metrik to długie i wąskie elementy, które można ułożyć tradycyjnie, czyli naprzemiennie, ale także w efektowną i bardzo modną „jodełkę”. Przed zakupem kostek i płyt betonowych należy sprawdzić ich przeznaczenie, które podane jest przez każdego producenta w deklaracjach właściwości produktowych.
Oczywiście poza właściwym zaprojektowaniem strefy wejściowej i doborem odpowiednich materiałów, należy zadbać także o to, aby jej wygląd był spójny z aranżacją reszty posesji. W projekcie strefy wejściowej warto także pamiętać o zieleni i uwzględnić rośliny w kwietnikach lub gotowych betonowych donicach. Gdy będziemy pamiętać o tych aspektach możemy być pewni, że będzie ona perfekcyjna w każdym calu!
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Polbruk S.A. – to jeden z liderów w produkcji kostki brukowej, płyt betonowych oraz małej architektury w Polsce. Stanowi część międzynarodowego koncernu CRH plc – jednego z kluczowych dystrybutorów materiałów budowlanych na świecie. W ofercie Polbruk znajdują się produkty z segmentów – Kostki i płyty, Architektura oraz rozwiązania przemysłowe, wykorzystywane do budowy placów, deptaków, parkingów i chodników w całej Polsce. Polbruk SA jest laureatem nagrody Superbrands Polska 2020.
www.polbruk.pl
www.facebook.com/polbruk
www.instagram.com/polbruk_inspirujemy/
www.facebook.com/JestemFachowcem