Jakie są różnice między silnikiem wysokoprężnym a benzynowym?


Jakie są różnice między silnikiem wysokoprężnym a benzynowym?
2018-09-24
Motoryzacja wiąże się z szeregiem najróżniejszych zagadnień, które są godne poruszenia. Ciekawym tematem z pewnością są różnice między silnikiem wysokoprężnym i benzynowym. Jest to niezwykle istotna kwestia w przypadku potencjalnych inwestorów, którzy zastawiają się nad zakupem pojazdu.

Nie każdy wie przecież, czym tak naprawdę różni się silnik diesla od benzynowego, a jest to niezwykle istotne, jeśli chodzi eksploatację pojazdu w przyszłości. Podczas zakupu samochodu każdy staje zatem przed koniecznością wyboru rodzaju jednostki napędowej. Nie zawsze bowiem auto z silnikiem benzynowym będzie w naszym przypadku najlepszym rozwiązaniem.



Diesel a benzyna – jakie są podstawowe różnice?

Bez wątpienia silniki benzynowe różnią się w wielu kwestiach od silników diesla, a główną różnicą jest sposób zapalania paliwa w cylindrze. W przypadku silnika benzynowego mieszanka paliwowa po sprężeniu jest zapalana za pomocą świecy zapłonowej (mieszanka sprężana jest nieznacznie ponad 10 barów). Z kolei w dieslach mamy do czynienia z zapłonem samoczynnym, czyli mieszanka wybucha pod wpływem wysokiego ciśnienia. Do samozapłonu może dojść pod warunkiem, że zostanie wytworzone odpowiednio duże ciśnienie (ponad 20 barów). Kolejną różnicą jest to, że silniki diesla są wyposażone jedynie w świece żarowe, które nie są w żaden sposób wykorzystywane przy zapłonie mieszanki, jak to ma miejsce w przypadku silników benzynowych. Eksperci z http://nowymotor.pl/ potwierdzają, że tak naprawdę to ciepły silnik diesla może obyć się i bez świec żarowych. Ich zadaniem jest jedynie rozgrzewanie komory spalania i pracują na zimnym silniku. Następną kwestią jest sterowanie – w silnikach benzynowych dopływ powietrza regulowany jest pedałem gazu, a w silnikach wysokoprężnych paliwo dawkowane jest bezpośrednio po naciśnięciu pedału gazu. Wyraźną różnicę widać także w obrotach silników. W przypadku tych benzynowych maksymalna prędkość wynosi średnio 5000-6500 obrotów/min., a silniki diesla osiągają maksymalną moc przy obrotach 3500-4500.



Gdzie jeszcze widać różnice?

Podczas omawiania różnić między silnikiem benzynowym a wysokoprężnym, nie sposób jest pominąć kwestię mocy jednostkowej. W przypadku dieslów wolnossących moc jednostkowa z jednego litra pojemności równa się zwykle 30-40 KM, a w modelach z turbodoładowaniem jest to 65-90 KM. Jeśli chodzi zaś o silniki benzynowe, to moc jednostkowa z jednego litra pojemności wynosi 50-80 KM, a w benzynowym z turbodoładowaniem 90-110 KM. Decydując się na pojazd z silnikiem diesla, trzeba liczyć się z wyższymi kosztami eksploatacyjnymi niż w silnikach benzynowych. To samo dotyczy naprawy osprzętu silnika i samej jednostki.

Nadesłał:

slawek

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl