Kompania Piwowarska na rzecz osób niepełnosprawnych
Poszanowanie praw człowieka i przeciwdziałanie dyskryminacji to priorytety dla firm odpowiedzialnych społecznie. W tym roku Kompania Piwowarska podjęła współpracę z Zakładem Aktywizacji Zawodowej w Pile, ponadto przystosowała swoją stronę internetową do potrzeb osób niedowidzących.
Osoby z niepełnosprawnościami chcą być traktowane jak inni członkowie społeczności - doświadczać świata, rozwijać się, pracować i czerpać z tej pracy satysfakcję. Pragną być potrzebne i w miarę możliwości niezależne. Warto o tym pamiętać nie tylko z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych, obchodzonego 3 grudnia.
Funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w społeczeństwie zależy w dużym stopniu od polityki państwa, ale istotną rolę odgrywają tutaj również przedsiębiorstwa odpowiedzialne społecznie. Kompania Piwowarska jest częścią Grupy SABMiller, która wyznaczyła wszystkim należącym do niej spółkom dziesięć priorytetów zrównoważonego rozwoju. Jednym z nich jest poszanowanie praw człowieka, które ma zastosowanie nie tylko do pracowników firmy. Realizując ten priorytet, KP stara się wspierać osoby z niepełnosprawnością oraz inicjować akcje przeciwdziałające ich dyskryminacji.
Torby z bannerów - ekologicznie i społecznie
Przykładem takiej akcji jest przygotowanie ekologicznych toreb z nieużywanych już bannerów reklamowych marek KP. Torby zostały uszyte przez Zakład Aktywności Zawodowej z Piły - przedsiębiorstwo społeczne zajmujące się m.in. aktywizacją zawodową osób z umiarkowaną i znaczą niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem osób z upośledzeniem umysłowym i chorych psychicznie. Kompania Piwowarska dysponowała dużą ilością zużytych bannerów reklamowych przeznaczonych do utylizacji. Pracownicy firmy wpadli na pomysł ich ponownego wykorzystania i przerobienia na ekologiczne, a zarazem designerskie torby.
Uznaliśmy, że zamiast zwyczajnie wyrzucić zużyte bannery, możemy je przerobić zgodnie z ideą recyklingu - mówi Klaudyna Polanowska-Skrzypek, specjalista ds. PR w Kompanii Piwowarskiej. - Spośród kilku firm zajmujących się szyciem toreb z bannerów wybraliśmy ofertę ZAZ-u. Współpraca z Zakładem układała się świetnie, a torby zostały wykonane w bardzo profesjonalny sposób. Dodatkowo, ponieważ szycie odbywa się ręcznie, każda torba jest unikatowa.
ZAZ w Pile zaproponował Kompanii kilkadziesiąt wzorów toreb, firma ostatecznie zdecydowała się na dwa rodzaje. Każda sztuka została uszyta przy zachowaniu najwyższej staranności. Torby - które same w sobie stanowią wyraz odpowiedzialności społecznej - miały swoją premierę przy okazji ogłoszenia przez KP Raportu zrównoważonego rozwoju 2012.
Bez dyskryminacji w Internecie
Aktywizacja zawodowa to nie jedyna inicjatywa KP związana z osobami niepełnosprawnymi. W ramach współpracy z fundacją „Bez Dyskryminacji" firma przystosowała swoją stronę internetową do potrzeb osób niedowidzących i niewidomych, tak że mogą one swobodnie się po niej poruszać. Dzięki specjalnemu oprogramowaniu typu screen reader, które zamienia tekst i grafikę na głos, osoba niewidoma dowiaduje się, że na stronie jest dostępna wersja WAI (Web Accessibility Initiative), czyli przyjazna niewidomym. Testy pokazały, że dostęp dla osób niewidomych do wszystkich informacji na stronie jest bardzo dobry - mogą bez problemu dotrzeć do wiadomości na temat samej firmy i jej produktów.
Ze specjalnej wersji strony, dostępnej pod adresem www.wai.kp.pl, mogą bez trudu korzystać także osoby niedowidzące. Użyto tutaj czcionki o rozmiarze większym niż standardowy, a dodatkowo można ją powiększać, używając skrótu na klawiaturze „CTRL +". Co więcej, strona została wykonana w kontrastowych kolorach - wszystkie teksty napisane są żółtą lub pomarańczową czcionką na czarnym tle. Taki dobór barw tworzy wyraźny kontrast, dzięki czemu osoby mające problemy ze wzrokiem mogą odczytać treść.
Na rzecz lokalnych społeczności
Kompania Piwowarska stara się również zatrudniać osoby niepełnosprawne. W roku rozliczeniowym F12 (kwiecień 2011 - marzec 2012) w firmie pracowało dziewięć osób z orzeczoną niepełnosprawnością, w tym trzy niepełnosprawne w stopniu umiarkowanym i sześć - w stopniu lekkim.
Na koniec warto wspomnieć o licznych działaniach wolontariackich podejmowanych przez pracowników Kompanii Piwowarskiej na rzecz osób niepełnosprawnych. Co kwartał w ramach wolontariatu pracowniczego realizowanych jest ok. 10 projektów pod hasłem „Kompania Wolontariuszy", z których część ma za zadanie wesprzeć osoby z niepełnosprawnościami poprzez współpracę z wybranymi fundacjami i stowarzyszeniami. Obecnie trwają trzy takie projekty: wolontariusze KP pomagają Wspólnocie Chleb Życia w Warszawie, Zespołowi Szkół Nr 11 w Białymstoku i Domowi Pomocy Społecznej dla Dzieci prowadzonemu przez Zgromadzenie Sióstr Serafitek w Poznaniu.
Do redaktora:
Kompania Piwowarska - Lider branży piwowarskiej w Polsce
Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesne technologie i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie gwarantują najwyższą jakość naszych produktów. Do portfela marek KP należą najpopularniejsze polskie piwa - m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Redd's, a także międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Grolsch oraz Peroni Nastro Azzurro. Kompania Piwowarska (utworzona w 1999 roku) posiada trzy browary (w Tychach, Poznaniu i Białymstoku) oraz oddziały handlowe na terenie całego kraju. Kompania Piwowarska prowadzi także działalność społeczną oraz programy edukacyjne popularyzujące odpowiedzialność i umiar w konsumowaniu alkoholu. Wielkość sprzedaży osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2012 r. wyniosła 13,5 mln hektolitrów piwa.
SABMiller - jeden z największych na świecie producentów piwa
Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa - SABMiller plc. Grupa produkuje lub dystrybuuje piwo na sześciu kontynentach, a jej ogólnoświatowy portfel obejmuje międzynarodowe piwa premium, takie jak Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Pilsner Urquell oraz czołowe marki lokalne, takie jak Aquila, Castle, Miller Lite, Snow czy Tyskie. SABMiller jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2012 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 31,4 mld USD oraz wypracował zysk brutto (EBITA) w wysokości 5,6 mld USD. SABMiller plc jest notowany na giełdach papierów wartościowych w Londynie i Johannesburgu.