Liczba ataków sieciowych związanych z grami wzrosła w kwietniu o 50%


Liczba ataków sieciowych związanych z grami wzrosła w kwietniu o 50%
2020-06-25
Z danych firmy Kaspersky wynika, że w czasie lockdownu cyberprzestępcy wykorzystywali do przeprowadzania ataków rosnącą popularność gier wideo.

W kwietniu 2020 r. dzienna liczba zablokowanych przekierowań na lub ze szkodliwych stron związanych z grami wzrosła o 54% w porównaniu ze styczniem bieżącego roku. Ponadto kwietniowa liczba zablokowanych przekierowań do stron phishingowych podszywających się pod popularną platformę gier Steam zwiększyła się o 40% w stosunku do lutego 2020 r. Cyberprzestępcy najczęściej wykorzystywali wizerunek takich gier jak Minecraft, Counter Strike: Global Offensive oraz Wiedźmin 3: Dziki Gon.

Wiosną wiele państw wprowadziło jakąś formę lockdownu lub ograniczeń w przemieszczaniu się, w wyniku czego miliony ludzi na całym świecie zamknęło się w swoich czterech ścianach. Pozostając w domu i mając więcej wolnego czasu, wiele osób sięgnęło po dostępną rozrywkę online, w tym gry wideo. Począwszy od marca, znacząco wzrosła łączna liczba użytkowników platformy Steam (najpopularniejszej platformy gier online, która posiada własną społeczność oraz sklep). 30 marca platforma ta odnotowała rekord zarówno pod względem liczby aktywnych użytkowników, jak i tych grających jednocześnie w gry. 

Po zauważeniu tego trendu badacze z firmy Kaspersky postanowili dokładniej zbadać krajobraz cyberzagrożeń związanych z grami wideo w czasie lockdownu. To, co ustalili, nie było dla nich niespodzianką: cyberprzestępcy wykorzystywali zwiększone zainteresowanie grami wideo w celu przeprowadzania różnych ataków.

Z danych pochodzących z chmury Kaspersky Security Network wynika, że nastąpił znaczący wzrost liczby zagrożeń wykrytych na stronach, których nazwy nawiązywały do tematyki gier (tj. nazw popularnych gier i platform): dzienna liczba zablokowanych przekierowań wzrosła w kwietniu o 54% w stosunku do stycznia. Często użytkownicy byli wabieni obietnicami otrzymania za darmo popularnych gier, uaktualnień, dodatków, a także sposobów na oszukanie gry i uzyskanie lepszych wyników. Gdy użytkownik kliknął taki odnośnik, mogło dojść do pobrania szeregu szkodliwych programów – od narzędzi kradnących hasła po oprogramowanie ransomware i koparki kryptowaluty, które bez wiedzy ofiary wykorzystują moc obliczeniową zainfekowanego komputera do zarabiania pieniędzy na rzecz przestępców.

Cyberprzestępcy najczęściej wykorzystywali wizerunek Minecrafta – jednej z najpopularniejszych gier, jakie kiedykolwiek stworzono. Powiązano z nią około 130 000 ataków online. Atakujący często podszywali się także pod treści związane z grami Counter Strike: Global Offensive oraz Wiedźmin 3: Dziki Gon.

Co więcej, z danych statystycznych pochodzących z systemu antyphishingowego firmy Kaspersky wynika, że w porównaniu z lutym liczba zablokowanych przekierowań na strony phishingowe zawierające słowo „Steam” wzrosła w kwietniu o 40%.

W wielu przypadkach ataki związane z grami online nie są szczególnie wyrafinowane i to, czy się powiodą, zależy w dużej mierze od działań potencjalnej ofiary. Niestety ostatnich kilka miesięcy pokazało, że użytkownicy są bardzo podatni na ataki phishingowe oraz skłonni do klikania szkodliwych odnośników w kontekście gier – szczególnie gdy szukają ich tańszych wersji lub tzw. cheatów, które pomogą im łatwiej ukończyć rozgrywkę – powiedziała Maria Namiestnikowa, ekspertka ds. cyberbezpieczeństwa w firmie Kaspersky.

Więcej informacji na temat cyberprzestępczości związanej z grami wideo znajduje się na stronie https://r.kaspersky.pl/ixmmm.

Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.

Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.

Nadesłał:

Kaspersky Lab Polska Sp. z o.o.
http://kaspersky.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl