Linia lotnicza Primera Air kończy działalność – prawa pasażerów
Tania linia lotnicza Primera Air ogłosiła, że po 14 latach kończy swoją działalność i rozpoczyna postępowanie upadłościowe. Prawo nie przewiduje wypłacania odszkodowań osobom, które korzystają z usług bankrutujących linii lotniczych, ale inni przewoźnicy chętnie udzielają im pomocy.
Sytuacja spółki
Primera Air rozpoczęła działalność w 2003 roku jako linia czarterowa. W 2009 roku przewoźnik rozpoczął obsługę połączeń rejsowych, a siedem lat później flota firmy składała się z 8 samolotów. W 2014 roku firma wyodrębniła spółkę siostrę na Łotwie, zwaną Primera Air Nordic, dysponującą flotą 7 samolotów. Obie firmy ogłosiły zakończenie działalności 2 października 2018 roku, w momencie gdy niektóre samoloty nadal były w powietrzu.
W komunikacie dla mediów Primera Air ogłoszono, że decyzja ta była uzasadniona niezdolnością przedsiębiorstwa do zapewnienia długotrwałego finansowania dalszych operacji, co prawdopodobnie wynikało z niskich cen biletów i wysokich kosztów paliwa. Primera Air musiała się zmierzyć także z innymi problemami, takimi jak konieczność całkowitej renowacji samolotu z powodu jego korozji, co kosztowało 10 milionów euro, a także niedostarczanie zamówionych statków powietrznych.
Prawa pasażerów
Jakie są prawa pasażerów w sytuacji ogłoszenia przez linie lotnicze postępowania upadłościowego? Zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004 upadłość linii lotniczych jest jednym ze scenariuszy, w przypadku którego klient nie jest uprawniony do otrzymania odszkodowania. IATA twierdzi, że utworzenie funduszu – opłacanego przez wszystkie linie lotnicze – mającego na celu zabezpieczenie roszczeń pasażerów wynikających z upadłości linii lotniczych jest niewykonalne i niepraktyczne. Według danych Komisji Europejskiej, około 0,07% pasażerów w latach 2011-2020 ucierpiałoby w wyniku niewypłacalności linii lotniczych. W związku z tym, zgodnie z rozumowaniem IATA, utworzenie funduszu wymagałoby zbyt dużych nakładów w porównaniu do wagi problemu.
Istnieją jednak sposoby na odzyskanie już wydanych pieniędzy – chodzi tutaj więc raczej o zwrot kosztów niż odszkodowanie:
· Osoby, które kupiły bilety przy użyciu kart kredytowych mogą zwrócić się do ich wystawców o zwrot środków w związku z niewykonaniem usługi, czyli skorzystać z chargeback (inaczej obciążenie zwrotne) – dotyczy to również sytuacji ogłoszenia upadłości przez linię lotniczą
· Niektóre ubezpieczenia turystyczne pokrywają koszty odwołania lub przerwania podróży w przypadku bankructwa linii lotniczych – warto więc sprawdzić swoją polisę pod tym kątem, oczywiście jeżeli ją posiadasz!
· Wreszcie, usługa rozliczeniowa IATA pomiędzy liniami lotniczymi a biurami podróży (znana jako BSP, czyli Billing and Settlement Plan) może umożliwić IATA zwrot biurom podróży środków przekazanych przewoźnikom – wszystko zależy od lokalnego prawa upadłościowego oraz warunków uczestnictwa linii w IATA. Na wszelki wypadek warto sprawdzić tę opcję!
Co więc z 0,0084% pasażerów, którzy w wyniku bankructwa linii lotniczych utkną na lotniskach i będą potrzebowali pomocy w powrocie do domu? W tym przypadku muszą oni polegać na innych liniach lotniczych, które zaproponują im loty powrotne w obniżonej cenie. Norwegian już zapowiedział, że będzie je oferować pasażerom, którzy utknęli na niektórych trasach – dotyczy to rejsów, które odbędą się do 14 października 2018 r. Także biura podróży mogą wspierać klientów w rezerwacji takich lotów – skontaktuj się z nimi w tej sprawie!
Nadesłał:
MultiComm
|