Planujesz założenie firmy? Ekspert radzi: 10 prostych kroków


2025-01-14
– Jak obserwujemy, wraz z nowym rokiem wiele osób zastanawia się nad rozpoczęciem własnego biznesu - mówi Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl. Jak założyć firmę? 10 kluczowych kroków. Ekspert radzi.

Jak obserwujemy, wraz z nowym rokiem wiele osób zastanawia się nad rozpoczęciem własnego biznesu. Dziś, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom i cyfryzacji, założenie działalności gospodarczej i jej prowadzenie to znacznie prostszy proces niż w przeszłości. Trzeba jednak znać wszystkie wymagania i procedury – mówi Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac
w Systim.pl. Jak założyć firmę? 10 kluczowych kroków. Ekspert radzi.  

Nowoczesne narzędzia oraz uproszczone procedury rejestracyjne pozwalają szybko i sprawnie zrealizować formalności, otwierając nowe możliwości dla przyszłych przedsiębiorców – podkreśla ekspertka Systim.pl. – Mogą oni teraz skorzystać z elektronicznej rejestracji, zaawansowanych systemów księgowych oraz zintegrowanych platform do zarządzania finansami stworzonych szczególnie dla małych firm – dodaje.

Jak założyć firmę?

KROK 1. Wybór formy prawnej

Pierwszym krokiem jest decyzja o formie prawnej działalności. W Polsce najpopularniejsze formy to:

  • Jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG)
  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Sp. z o. o.)
  • Spółka cywilna
  • Spółka akcyjna i inne.

Każda z tych form ma swoje zalety i wady, zależne od rodzaju działalności, skali operacji
i potrzeb właściciela. – Warto już na tym etapie zasięgnąć porady księgowej i jak najlepiej dopasować formę prawną do typu planowanej działalności – zaznacza Beata Tęgowska
z Systim. 

KROK 2. Rejestracja działalności gospodarczej

Rejestracja działalności gospodarczej odbywa się elektronicznie poprzez:

  • CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) – dla jednoosobowych działalności gospodarczych i spółek cywilnych.
  • KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) – dla spółek z o.o., spółek akcyjnych i innych spółek handlowych.

Proces rejestracji wymaga:

  • Wypełnienia formularza online.
  • Podania podstawowych informacji, takich jak nazwa firmy, adres, PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), dane kontaktowe.
  • Podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego do uwierzytelnienia wniosku.

KROK 3. Numer REGON i NIP

Po rejestracji w CEIDG lub KRS, przedsiębiorca automatycznie otrzymuje numer:

  • REGON – służący do identyfikacji podmiotów gospodarczych w Głównym Urzędzie Statystycznym.
  • NIP – identyfikacyjny numer podatkowy.

KROK 4. Rejestracja w ZUS

Każdy przedsiębiorca, bez względu na wielkość firmy i jej działalność, musi zgłosić siebie oraz ewentualnych pracowników do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Zgłoszenie obejmuje deklarację do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego – zaznacza Beata Tęgowska. – Można to zrobić w pełni elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) – dodaje.

KROK 5. Wybór formy opodatkowania

Przedsiębiorca musi wybrać formę opodatkowania swojej działalności. Do wyboru ma: podatek liniowy, skalę podatkową, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz kartę podatkową. Każda z form ma swoje plusy i minusy, należy ją dobrać w zależności od wysokości dochodów i charakteru działalności – podkreśla ekspertka Systim.

KROK 6. Konto bankowe

Po szóste, firmowe konto bankowe, oddzielone od prywatnych finansów przedsiębiorcy, ułatwi zarządzanie finansami i spełnianie obowiązków podatkowych – ocenia.

KROK 7. Księgowość

Przedsiębiorca musi też zdecydować, jak będzie prowadzić księgowość: samodzielnie,  przy użyciu e-księgowości, programów do zarządzania firmą, czy z pomocą księgowej, lub biura rachunkowego – wskazuje Beata Tęgowska z Systim.pl

Nowoczesne narzędzia e-księgowe umożliwiają automatyzację wielu procesów księgowych i są dostępne online, co czyni je atrakcyjnym rozwiązaniem dla mniejszych firm.

Często mali przedsiębiorcy obawiają się m.in. fakturowania za swoje usługi – zauważa ekspertka ds. księgowości i płac. – W Systim.pl np. przedsiębiorcy mają możliwość łatwego i samodzielnego wystawiania różnych rodzajów dokumentów sprzedażowych, takich jak: faktura VAT, faktura Pro Forma, paragonów zwykłych, fiskalnych i innych. Dodatkowo można wystawiać inne dokumenty, takie jak: oferta, list przewozowy, dowód wewnętrzny oraz wszelkie dokumenty zakupowe. Na dokumentach sprzedażowych lub magazynowych można w łatwy sposób dokonywać korekt. Do faktur zakupowych istnieje możliwość wystawienia noty korygującej. Wystawione dokumenty sprzedaży można edytować oraz
w każdym momencie wydrukować, pobrać do wersji PDF lub do wersji edytowalnej
– mówi Beata Tęgowska.

KROK 8. Zgłoszenie do Sanepidu lub innych organów (jeśli wymagane)

W zależności od rodzaju działalności, konieczne może być zgłoszenie naszej działalności do Sanepidu, Inspekcji Pracy, czy innych odpowiednich instytucji. Dotyczy to głównie branż takich jak gastronomia, usługi kosmetyczne, czy handel – podkreśla ekspertka.

KROK 9. Spełnienie wymagań branżowych

Niektóre branże wymagają dodatkowych licencji, koncesji, czy zezwoleń. Warto wcześniej zapoznać się z wymaganiami prawnymi dotyczącymi konkretnej działalności – przypomina.

KROK 10. Rozpoczęcie działalności

Po dopełnieniu wszystkich formalności można rozpocząć działalność gospodarczą. Warto jednak pamiętać o regularnym monitorowaniu zmian w przepisach, prowadzeniu rzetelnej księgowości i zgłaszaniu wszelkich zmian w CEIDG lub KRS – podsumowuje Beata Tęgowska.

***

Systim.pl to nowoczesny program do zarządzania firmą łączący zalety programów ERP do obsługi sprzedaży, magazynu i księgowości oraz systemów typu Intranet i CRM, przeznaczony dla mikro, małych i średnich firm.  

Nadesłał:

Systim

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl