Poznańska lokalizacja zwyciężyła – pasaż komunikacyjny między Dolną i Górną Wildą odnowiony
Poznańska lokalizacja zwyciężyła – pasaż komunikacyjny między Dolną i Górną Wildą odnowiony.
Pasaż pomiędzy Dolną i Górną Wildą to lokalizacja dobrze znana poznaniakom, położona w historycznej dzielnicy o wyjątkowym bogactwie architektonicznym. Schody pasażu łączą ruchliwą ulicę z komunikacją miejską z położonym niżej znanym targowiskiem na Dolnej Wildzie oraz stadionem sportowym im. Edmunda Szyca – miejscami ważnymi na mapie miasta i często odwiedzanymi przez mieszkańców. Dotychczas schody i ich otoczenie nie zachwycały wyglądem. Tym bardziej cieszy fakt, że lokalizacja znalazła się w gronie prestiżowych miejsc, które zostały odświeżone w 2. etapie programu „Cif. Witaj, piękna Polsko!”. Urokliwy poznański zakątek znowu zachwyca!
W ramach 2. etapu akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” blask odzyskały wybrane miejsca zgłoszone do programu. Wśród nich znalazł się poznański pasaż między Dolną i Górną Wildą. Miejsce to, choć często uczęszczane przez poznaniaków, było do tej pory brudne i zaniedbane. Dzięki programowi przeszło metamorfozę – w ramach odświeżenia ciąg schodów został dokładnie wyczyszczony i pomalowany, a okalające barierki poddano renowacji.
Miejsce stało się nie tylko bardziej atrakcyjne wizualnie, ale także bardziej przyjazne mieszkańcom dzięki zaplanowanym udogodnieniom. Na niewielkim tarasie usytuowanym pośrodku schodów została wkomponowana drewniana ławka - zgodnie z wytycznymi dla dzielnicy historycznej. Poznaniacy w drodze z miejskiego targu będą mogli tu odpocząć i złapać oddech. Wokół ławki umieszczone zostały cztery donice z kolorowymi kwiatami, które dodatkowo upiększyły to miejsce. U szczytu schodów stanęły stojaki rowerowe, których brakowało w tej lokalizacji.
- Wokół nas jest wiele pięknych miejsc, których uroku nie zauważamy, ponieważ są one zaniedbane. To właśnie takim miejscom w ramach programu „Cif. Witaj, piękna Polsko!” chcemy przywrócić blask,
by znów mogły sprawiać radość okolicznym mieszkańcom, przechodniom i turystom. Dlatego w programie szukamy lokalizacji, które po renowacji będą służyły społeczności, staną się punktami spotkań czy relaksu. Robimy to, ponieważ wiemy, jak ważne dla naszego zdrowia i samopoczucia jest czyste, estetyczne, atrakcyjne otoczenie. Poznańska lokalizacja wyłoniona w ramach projektu znajduje się w historycznej dzielnicy o wyjątkowym bogactwie architektonicznym. Niemniej z różnych powodów pozostają tutaj miejsca wyglądające na porzucone i bez opieki. Zgłoszenie do projektu tej lokalizacji pokazuje, że okoliczni mieszkańcy aktywnie wspierają utrzymanie lokalnej estetyki, a los pobliskiego osiedla nie jest im obojętny. Schody te są także ważnym punktem na mapie Poznania, ponieważ łączą przystanek tramwajowy przy ulicy Różanej z ulicą Głęboką, która prowadzi wprost do targowiska Dolna Wilda i stadionu sportowego im. Edmunda Szyca – uzasadnia wybór poznańskiej lokalizacji Teresa Latuszewska-Syrda, prezes zarządu Fundacji Urban Forms, partnera programu.
Badania potwierdzają, że otoczenie ma znaczenie!
Estetyka miejsc, w których funkcjonuje dana społeczność wpływa nie tylko na jakość życia mieszkańców, ale także buduje zaangażowanie społeczne. Ponadto życie w zadbanym, estetycznym otoczeniu pozwala na właściwy odpoczynek i regenerację. Takie wnioski płyną z badań nad projektami rewitalizacyjnymi na całym świecie. Badania te wykazały, że poprawa wyglądu otoczenia pozytywnie wpływa na lokalne społeczności - wzrasta zadowolenie z życia w miejscu zamieszkania i, co niezwykle ciekawe, satysfakcja z życia całej społeczności[1].
Przykładowo, realizując projekt odnawiania przestrzeni w jednym z australijskich miast badano stosunek mieszkańców do najbliższego otoczenia przed i po wprowadzeniu ulepszeń. Po renowacji znacząco wzrosła liczba mieszkańców mówiących, że w ich sąsiedztwie znajdują się atrakcyjne budynki (64% vs 18%), o wiele częściej mówili o poczuciu przynależności do społeczności sąsiedzkiej (70% vs 48%), a swoje otoczenie określali jako bezpieczne (27% vs 8%). Co też niezwykle ważne, więcej osób przybywających do tej okolicy z zewnątrz chciałoby tu pozostać (54% vs 13%).[2]Podobne wnioski płyną z przeprowadzonego niedawno eksperymentu. Zbadano wówczas reakcje ponad 2 tysięcy uczestników obcujących z rzeczami codziennego użytku, wśród których znajdowały się przedmioty „piękne”, „funkcjonalne” i „piękne i funkcjonalne”. Monitorowano rytm serca badanych oraz wydzielanie potu. Okazało się, że obiekty czysto funkcjonalne, które nie były piękne, powodowały wzrost złych emocji o 23%. Natomiast obcowanie z rzeczami jednocześnie pięknymi i funkcjonalnymi wywoływało pozytywne emocje, takie jak spokój i zadowolenie, redukując aż o 33% takie odczucia jak gniew czy irytacja[3]. Te wnioski płynące z badań potwierdzają ważną funkcję, jaką spełnia program „Cif. Witaj, piękna Polsko!” oraz właściwy dobór miejsc do renowacji – zarówno pięknych, jak i funkcjonalnych. Dzięki temu przeprowadzone remonty będą poprawiać jakość życia i samopoczucie mieszkańców.
O programie
Cif. Witaj, piękna Polsko!” to akcja społeczno-edukacyjna, której misją jest uświadamianie Polakom, jak ważne jest, by dbać o swoje otoczenie – nie tylko we własnym domu, ale także na zewnątrz, w miejscu zamieszkania. Przestrzeń, w jakiej funkcjonujemy, wpływa bowiem na jakość i komfort życia. Marka Cif realizuje ten cel, odnawiając w polskich miastach te miejsca, które odgrywają ważną rolę w życiu lokalnych społeczności. W ramach akcji w 2018 r. zostanie przeprowadzonych 8 renowacji. Podejmowane działania mają na celu stwarzanie mieszkańcom warunków, w których mogą poprawić komfort swojego życia oraz budować wzajemne więzi. Program ma charakter edukacyjny, mając inspirować Polaków do aktywnego działania na rzecz zmian w swoim otoczeniu.
Więcej o akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” znajduje się stronie www.witajpieknapolsko.pl. Tam też można zgłaszać miejsca do 2. etapu programu, w którym zostaną wybrane kolejne 4 lokalizacje do renowacji. Na stronie można także oddawać głosy na zgłoszone miejsca.
Film prezentujący akcję znajduje się pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=5a1OG6w_qas
Urban Forms
Partnerem akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” jest Fundacja Urban Forms. Od 2009 r. zajmuje się ona szeroko pojętą kulturą miejską. Organizuje, promuje i wspiera inicjatywy artystyczne, przeprowadza działania edukacyjne i społeczne. Angażuje się w aktywności, które przyczyniają się do poprawy jakości życia w mieście. Misja Fundacji – przywracanie piękna zaniedbanej przestrzeni, żeby ożywić lokalną społeczność, idealnie harmonizuje się z misją Cif, dlatego Fundacja przyjęła zaproszenie do realizacji wspólnego projektu.
[1] Eziyi O. Ibem , Dolapo Amole. Subjective life satisfaction in public housing in urban areas of Ogun State, Nigeria. Cities Volume 35, December 2013, Pages 51–61.
[2] Raport „Jak piękniejsze otoczenie wypływa na nasze samopoczucie”, dr Simone Moor, 2016.
[3] jw.
Nadesłał:
Anna1
|