Skycop przeciwko strajkom w liniach lotniczych: petycja do unijnych prawodawców
Chociaż w prawie europejskim istnieją przepisy, których celem jest ochrona pasażerów linii lotniczych, to regulacje te nie są wystarczająco skuteczne. Przykładem są konflikty przewoźników z ich pracownikami, które często kończą się strajkami.
Uznawane są one za „okoliczność nadzwyczajną”, w której pasażerom nie przysługują odszkodowania za odwołane lub opóźnione loty. Prawo powinno jasno definiować co faktycznie można uznać za „siły wyższe”, aby położyć kres nadużyciom kosztem pasażerów.
Prawo UE uprawnia każdego pasażera, którego lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny, odwołany mniej niż 14 dni przed datą wylotu, lub któremu odmówiono przyjęcia na pokład z powodu tzw. overbookingu, do otrzymania odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy. Wyjątkiem jest jednak zakłócenie spowodowane okolicznościami pozostającymi poza kontrolą linii lotniczych. W takim przypadku pasażerowie pozostają bez odszkodowań.
Co zaskakujące, strajki pracowników linii lotniczych, w tym pilotów czy personelu pokładowego, uznawane są za „nadzwyczajną okoliczność”, poza kontrolą i odpowiedzialnością przewoźnika. To wyklucza wypłatę odszkodowań na mocy rozporządzenia WE 261/2004. Dzieje się tak, pomimo że większość strajków można znacznie wcześniej przewidzieć, a część z nich jest nawet uzgadniana pomiędzy związkami zawodowymi i liniami lotniczymi.
Według danych zebranych przez firmę Skycop, w latach 2010-2015 w całej Unii Europejskiej miało miejsce 95 takich zdarzeń, obejmujących łącznie 176 dni strajków. W efekcie opóźnienia, odwołania i przekierowania lotów dotknęły nawet 1,5 mln pasażerów rocznie.
„Jeszcze bardziej szokujące jest wyliczenie wysokości odszkodowań, jakie powinni otrzymać pasażerowie, gdyby prawo chroniło ich przed takimi zdarzeniami. Szacujemy, że w ciągu ostatnich sześciu lat strajki w całej UE doprowadziły do wzrostu liczby odwołanych lotów i opóźnień lotów, a ich skutkiem były dodatkowe 24 miliony minut opóźnień. To można przeliczyć na 6 miliardów euro niezapłaconych odszkodowań." – mówi Marius Stonkus, dyrektor generalny Skycop. „Uważamy, że nadszedł czas, aby uczynić podróże lotnicze przyjaznymi dla pasażerów, a nie dla biznesu lotniczego. Na międzynarodowej platformie Avaaz przygotowaliśmy stosowną petycję, która może być podpisana przez każdego podróżnego.” – dodaje Stonkus.
Jeśli uda się zdobyć znaczną ilość podpisów, to Skycop przekaże petycję do unijnych prawodawców, którzy będą musieli ponownie rozważyć rozporządzenie WE 261/2004. Petycja dostępna jest pod adresem:
https://secure.avaaz.org/en/petition/European_Commission_president_JeanClaude_Juncker_European_Parliament_pre_Skycopcom_Passengers_caught_up_in_flight_distur/?cQRoRmb.
Nadesłał:
MultiComm
|