Najlepsze praktyki udzielania informacji zwrotnej w międzynarodowym środowisku
Preply to wiodąca platforma i aplikacja do nauki języków obcych, która zrzesza nauczycieli, korepetytorów i tutorów z ponad 190 krajów.
Umożliwia nie tylko naukę wybranego języka obcego z native speakerem z dowolnego miejsca na świecie, ale również międzykulturową podróż i zdobycie unikatowej wiedzy na temat wybranego regionu geograficznego świata. To wszystko sprawia, że firma posiada stabilne zaplecze i lata doświadczenia, aby zweryfikować fakty i mity o nauce języków obcych. Zatem… sprawdzamy! 1. Tylko młodzi mogą się uczyć języków MIT! Każdy moment życia jest idealny, by zacząć naukę języka obcego. Nie tylko młode osoby uczą się języka, nie można być zbyt starym na naukę. Nie ma żadnej granicy wieku jeśli chodzi o naukę języka obcego. Prawdą jest, że przyswajanie wiedzy jest inne w zależności od wieku i że im jest się młodszym, tym więcej jesteśmy w stanie zapamiętać. Nie ma żadnych dowodów na to, że po przekroczeniu 55 lat już niczego się nie nauczysz. Natomiast wszystko zależy od determinacji i systematyczności. Owszem, osoby starsze uczą się wolniej i potrzebują więcej czasu na przyswojenie informacji, ale mają tą przewagę nad młodszymi uczniami, że potrafią lepiej skojarzyć i wyobrazić sobie niektóre rzeczy. Lepiej operują również na abstrakcjach i jeśli coś wygląda dziwnie – jest to lepiej przyswajalne, gdyż mają bardzo rozwiniętą umiejętność myślenia. 2. Tylko za granicą dobrze nauczysz się języka obcego MIT! To jeden z najbardziej rozpowszechnionych mitów. Oczywiście zagraniczny wyjazd, jeśli tylko mamy taką możliwość, przynosi zawsze wymierne korzyści w postaci bliższego poznania kultury danego kraju i „osłuchania” się z językiem. Obecnie jednak dzięki internetowi mamy bardzo zróżnicowany wybór materiałów obcojęzycznych: e-booki, bajki i filmy, podcasty, słuchanie stacji radiowych, gry itp. Dostępne są również platformy łączące native speakerów – wystarczy, że wybierzesz język, temat, termin – i już. Możesz rozmawiać z dowolnego miejsca na świecie, nawet ze swojej kanapy. Takie miejsce oferuje właśnie Preply – możesz szlifować swoje umiejętności językowe w dogodnym czasie i w obszarze, który jest najbardziej istotny. 3. Nauka języka zajmuje bardzo dużo czasu MIT! Takie stwierdzenie z pewnością brzmi zniechęcająco. Fakty są takie, że nauka zajmuje tyle, ile Ty poświęcisz na to czasu. Możesz regularnie ćwiczyć 10-15 dziennie lub co drugi dzień. Możesz uczyć się języka oglądając serial po polsku, ale z angielskimi napisami (lub odwrotnie). Może spróbujesz słuchać podcastów w innym języku? Najważniejsza jest systematyczność. Pamiętaj również, że czasy, gdy trzeba było specjalnie jechać do szkoły językowej już minęły. Dziś lekcje języka obcego możesz odbyć przez ekran laptopa lub smartfona – to również znacząco skraca czas, który trzeba byłoby poświęcić na tradycyjny sposób nauki. 4. Tylko drogi kurs nauczy mnie szybko i prawidłowo używać języka obcego MIT! To tak nie działa. Drogi kurs nie sprawi, że wiedza „sama” pojawi się w głowie i nie będziesz trzeba się uczyć. Nie przyspieszy też efektów pracy czy nauki. Potrzebujesz czasu, odpowiedniej osoby i najlepiej tematu, który faktycznie Cię interesuje. Wtedy rzeczywiście możesz nauczyć się lepiej i szybciej. Wszystko jest tak naprawdę w Twoich rękach i tylko od Ciebie zależy jak potraktujesz naukę i zainwestowane pieniądze. 5. Tylko native speaker mi pomoże Ten punkt jest podchwytliwy. Odpowiedz brzmi – to zależy od zaawansowania. Jeśli jesteś na początku drugi, mogą wystarczyć klasyczne lekcje ze szkoły czy pracy. Jednak zajęcia z obcojęzycznym nauczycielem, mogą sprawić, że w dalszej perspektywie szybciej zwalczysz barierę językową w kontaktach z innymi. To jest nieoceniona umiejętność! Zajęcia z native speakerem sprawdzają się, kiedy masz już opanowany materiał, a zajęcia są na przykład w formie konwersacji, czyli głównie skupiasz się na używaniu języka. To bardzo wartościowe, zwłaszcza kiedy rozumiesz już język na tyle, że w razie pomyłki lub chęci wytłumaczenia czegoś (na przykład gramatyki) będziesz w stanie zrozumieć co i dlaczego. Podsumowując: nie poddawaj się wymówkom i działaj. Każdy język jest trudny do nauczenia się, każda osoba jest inna i ma inne predyspozycje, a co za tym idzie inne sposoby na naukę. Gdy postawisz na systematyczność i wygodę, efekty mogą zaskoczyć. Powodzenia! O Preply: Preply to aplikacja stworzona w 2012 roku przez Kirilla Bigaia, Serge'a Lukyanova i Dmytro Voloshyna. Jej misją jest kształtowanie przyszłości efektywnego uczenia się języków obcych i nabywania nowych umiejętności. Preply buduje spersonalizowaną przestrzeń do nauki, łącząc 140 000 korepetytorów i metodyków z dziesiątkami tysięcy uczniów z całego świata. Firma zatrudnia 250 pracowników 36 różnych narodowości w biurach zlokalizowanych w Kijowie i Barcelonie.
Otwarcie na dialog – feedback w USA
Amerykanie preferują klarowne i konkretne komunikaty. Zamiast krążyć wokół tematu, mów uprzejmie, ale bezpośrednio. Wielu z nich nie bierze krytyki do siebie. Wręcz przeciwnie – często traktują ją jako ważną wskazówkę do dalszego rozwoju.
Zawsze szukaj mocnych stron konkretnej osoby i uwypuklij je podczas rozmowy. Amerykanie doceniają poczucie indywidualizmu, więc zawsze pozytywniej przyjmują feedback, jeśli skupia się na nich w 100%.
Otwórz się na dialog. Ta nacja niezmiernie docenia możliwość wyrażania własnych opinii. Jeśli Amerykanin się z Tobą nie zgadza, możesz mieć pewność, że Cię o tym poinformuje. Dlatego w sytuacjach konfliktowych posługuj się przykładami. Wspieraj swoje argumenty dowodami, ilustrując konkretne zachowania czy sytuacje.
Informacja zwrotna dla Europejczyków
Choć Europejczycy kulturowo są do siebie zbliżeni, to jednak co kraj to obyczaj. Jak najlepiej udzielać feedbacku reprezentantom poszczególnych europejskich nacji?
Wielka Brytania
W kulturze brytyjskiej istnieje silne przywiązanie do zasad etykiety. W rozmowach stosuje się zwroty grzecznościowe, używa form proszę i dziękuję, a także unika zbyt ostrej krytyki. Warto się więc nauczyć, jak nieco złagodzić negatywny komunikat. Możesz stosować eufemizmy lub posłużyć się humorem. Brytyjski styl komunikacji (nawet ten korporacyjny) często sięga po humor i sarkazm. Zwracaj jednak uwagę na ton wypowiedzi, by uniknąć nieporozumień.
Niemcy
Dla osób wrażliwych feedback w wersji niemieckiej będzie jazdą bez trzymanki. Niemcy słyną ze swojego etosu pracy, a także bezpośredniej, nieco surowej komunikacji. Ta sama zasada dotyczy udzielania informacji zwrotnych. Nie musisz zatem dbać o nadmierne słodzenie czy owijać w bawełnę. Niemcy przykładają olbrzymią wagę do kompetencji i umiejętności zawodowych. Podczas udzielania feedbacku skup się na konkretach, osiągnięciach oraz wynikach, a także podkreśl wysoką jakość wykonywanej pracy.
Hiszpania i Włochy
Zarówno Hiszpanie, jak i Włosi cenią sobie przyjacielską, luźną atmosferę – także w pracy. Kiedy udzielasz feedbacku, nie musisz się silić na przesadny formalizm. Takie podejście może się wręcz wydać pretensjonalne. Kultury włoska i hiszpańska są bardzo ekspresyjne. Bądź otwarty na wyrażanie emocji i okaż zrozumienie dla otrzymanych reakcji. Włosi przykładają dużą wagę do komunikacji niewerbalnej. Zwracaj uwagę na ich gesty, mimikę i ton głosu.
Kraje skandynawskie
W krajach skandynawskich (Szwecja, Norwegia, Finlandia i Dania) panuje kultura równości. Szalenie ważne jest traktowanie wszystkich członków zespołu na równi. Podczas udzielania negatywnego feedbacku warto dążyć do znalezienia wspólnego rozwiązania. Konflikty i ostre konfrontacje nie są mile widziane. Zachowaj też ostrożność przy poruszaniu osobistych tematów, aby nie naruszać czyjejś sfery prywatnej.
Kulturalny feedback w wersji azjatyckiej
Kultury azjatyckie z pewnością łączy jedno – olbrzymie znaczenie okazywania szacunku. Jest jednak kilka niuansów, których warto mieć świadomość podczas udzielania feedbacku reprezentantom różnych narodowości:
Japonia
Japończycy preferują pośrednie formy komunikacji. Negatywny feedback lepiej przekazać subtelnie – poprzez sugestie lub pytania, które pozwolą im dojść do samodzielnych wniosków. Czasem cisza zadziała lepiej niż bezpośrednia konfrontacja – nawet ta życzliwa. Co z feedbackiem pozytywnym? Cóż... jest on... niepotrzebny. Popularna japońska zasada brzmi: jeśli robisz wszystko dobrze, Twój szef nie musi Ci nic mówić.
Korea Południowa
W koreańskiej kulturze ważna jest hierarchia. Podczas udzielania feedbacku zachowaj formalność i szacunek wobec starszych czy wyższych rangą pracowników. Krytykę lepiej przekazać na osobności. Pamiętaj, że nawet jeśli Koreańczyk się z Tobą nie zgadza, rzadko Ci to powie. Dlatego zwracaj uwagę na znaki niewerbalne i słuchaj tego, co może sugerować Ci między słowami. Koreańczycy często się śmieją, kiedy czują się nieswojo.
Chiny
W Chinach obowiązuje koncepcja Guanxi, która oznacza budowanie relacji i powiązań w miejscu pracy. Udzielając informacji zwrotnej, podkreślaj, że wszyscy jesteście częścią zespołu – a świetna praca zespołowa pomoże osiągnąć jeszcze lepsze wyniki. Chińczycy nie przepadają, kiedy traktuje się ich zbyt indywidualnie.
Indie
W komunikacji z osobami pochodzącymi z Indii uważaj na udzielanie publicznych pochwał. Nie jest to mile widziane – może powodować zazdrość i konkurencyjność wśród reszty pracowników. Z drugiej strony, jeśli planujesz kogoś skrytykować, nie kieruj przekazu do konkretnej jednostki. Lepiej będzie skrytykować całą grupę.
Arabia Saudyjska
W kulturze arabskiej dominuje komunikacja pośrednia. Mieszkańcy Arabii Saudyjskiej zazwyczaj przedstawiają swój punkt widzenia w okrężny sposób, by uniknąć zakłopotania lub sprawienia komuś przykrości. Do krytyki należy zatem podchodzić z wyczuciem. Staraj się łączyć każdą sugestię poprawy z jednoczesną pochwałą.
Niezależnie od kultury czy narodowości, feedback jest jak kuchenna przyprawa. Najlepiej smakuje, kiedy dobrze ją zbalansujemy. Tak, aby nasze danie nie było ani zbyt mdłe, ani zbyt ostre. W Preply życzymy smacznego i kulturalnego feedbacku!
Nadesłał:
slawek
|