Zachowania konsumenckie Polaków
Mimo, iż sprzedaż online stale wzrasta większość Polaków woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych. Co ciekawie wiele osób chce dokonywać zakupów w sposób świadomy, przygotowując wcześniej listę zakupów czy przeglądając oferty i promocje.
Ciekawymi zjawiskami jest efekt ROPO i efekt odwróconego ROPO, którymi często posługują się Polacy.
Efekt ROPO
ROPO to skrót z angielskiego sformułowania „research online, purchase offline” oznaczającego sytuację, kiedy klient informacji o danym produkcie poszukuje online, natomiast samego zakupu dokonuje w sklepach stacjonarnych. Najczęściej dotyczy to produktów elektronicznych, gdyż często Klient chce zobaczyć przedmiot „na żywo” czy przetestować go przed zakupem.
Efekt odwróconego ROPO
Efekt odwróconego ROPO (ang. research offline, purchase online) to z kolei rodzaj zachowania konsumenckiego polegający na wyszukiwaniu produktów w sklepie stacjonarnym, a następnie kupowanie ich w sklepach internetowych. Często klientów do dokonywania tego rodzaju zakupów przekonuje atrakcyjniejsza cena np. obuwia czy kosmetyków.
Jak kupują Polacy?
Polacy lubią robić zakupy, jednak często preferencje zakupowe różni między innymi płeć i wiek. Badania pokazują, iż 90% Polaków deklaruje planowanie swoich zakupów. Jednak, co ciekawe podczas zakupów stacjonarnych co trzeciego Polaka zachęca napis „Sale”, czyli promocja. To oznacza, że decyzji dotyczących zakupu danego produktu podejmujemy także na podstawie obniżki, jak również pod wpływem chwili. W sklepach stacjonarnych często zachęcają nas do tego różnego rodzaju artykuły POS, czyli materiały wspierające sprzedaż i zachęcające do dokonania zakupu.
Zakupy stacjonarne czy zakupy online?
Trudno jednoznacznie stwierdzić, który sposób dokonywania zakupów jest bardziej korzystny. W wielu przypadkach zależy to od indywidualnych preferencji konsumentów, gdyż oba rozwiązania cieszą się dużą popularnością. W sklepach internetowych klientów często zachęca niższa cena, bogata oferta czy też możliwość robienia zakupów o każdej porze dnia i w każdy dzień tygodnia. Sklepy stacjonarne dają możliwość przymierzenia lub przetestowania danego produktu od razu. Jednak też o wiele częściej w tego rodzaju sklepach jesteśmy kuszeni różnego rodzaju wabikami, takimi jak wobbler reklamowy, które to zachęcają do spontanicznego dokonywania zakupów.
Jednym z ważnych wniosków dla reklamodawców i marketingowców jest to, że konsumenci zmieniają się, a wraz z nimi zmieniają się trendy konsumenckie w Polsce. Klienci stają się coraz bardziej świadomi, jednak pomimo zmian wydaje się, że cena produktów odgrywa i będzie odgrywała jedną z ważniejszych roli przy dokonywaniu decyzji zakupowych.
Nadesłał:
Malwinau
|